2016-06-28 07:00:00 • 3 min lezen

Steve Vai – Modern Primitive / Passion & Warfare (25 jub. Edition)

Steve Vai – Modern Primitive / Passion & Warfare (25 jub. Edition) Label: Legacy / Sony Eindoordeel: 8

Steve Vai behoort tegenwoordig tot de muzikale grootheden. De gitarist is na vele bandjes ooit gestart bij Frank Zappa en heeft inmiddels zijn kunsten vertoond bij Whitesnake, Alcatrazz, David Lee Roth en The G3 tours. Vai wordt veelal ingehuurd door o.a. Meatloaf. Vai staat bekend om zijn gitaar te laten spreken en doet dit dan ook vol overgave. Het album “Flex-able” uit 1984 kreeg veel lof en “Passion & Warfare” werd zijn solo doorbraak. Het album kent een jubileum van 25 jaar. Hier tussen in zijn nog wat songs op de plank komen te liggen. Dit kwam omdat Vai de aanbiedingen van de bovenstaande bands niet naast zich neer kon leggen. Nu wordt het jubileum van het album Passion & Warfare gevierd met het album plus enkele bonussongs die bij het album horen en de verzameling songs die tussen het debuutalbum en het jubilerende album zijn gemaakt. Dat is “Modern Primitive” geworden. Het album kent een modern begin en is even onder de loep genomen om het naar deze tijd te transporteren. Het is weer een juweeltje te noemen net als “Passion” al was. Voor enkele songs neemt Steve de zang waar, al is het voor hem gebruikelijk om iemand hiervoor in te huren. Met “Modern Primitive” zijn Chris Frazier (Foreigner/ Eddie Money) en Stuart Hamm (Gambale/ Satriani) ingevlogen voor de drums en baspartijen. Met deze heren heeft Vai de Passion ook voor een groot deel opgenomen. Tevens is Ad Vandenberg (zijn toenmalige medegitarist van Whitesnake) te horen als achtergrond zanger, samen met David Coverdale en Rudy Sarzo. Het album is in combinatie een sterk album. “Passion” is door de jaren heen al een classic geworden en nu is de aanloop er naar toe ook te horen. Een must have voor de gitaristen die het heerlijk vinden om te soleren en hun gitaar te laten spreken. Het is niet voor niets dat Ibanez gitaarserie van Vai erg gewild is.