Steve Winwood – Winwood Greatest Hits Live

Label: Thirty Tigers / Bertus

2017-09-14 07:00:00 • min lezen

Pop
8

Voor velen is Steve Winwood een begrip, voor veel anderen is het een man met hitjes uit de jaren 80 en voor nog een groep is het een volstrekt onbekende. De muziekant uit het Engelse Birmingham weet met zijn Hammond orgel sound de aandacht al te trekken in de Spencer Davis Group en een van de eerste supergroepen Traffic. Na Traffic stapte hij in Blind Faith met Eric Clapton, Ginger Baker, en Rick Grech, al heeft deze act maar even bestaan. Tourde met Eric Clapton en David Gilmour en had solo vele hits in de jaren 80.

Dit live album is een registratie van de tour dat hij afgelopen jaren maakte. Het album bevat alle classics uit zijn vorige bands en solo carriere waaronder “Back in the High Life Again”, “Gimme Some Lovin”, “Higher Love” en “Why Can’t We Live Together”. Maar zoals Winwood het altijd al heeft gedaan, zijn deze songs ook weer onder handen genomen en als een nieuwe versie live gespeeld. Het past in de sfeer van de overdadige Hammond orgel sound dat als een rode draad door het album loopt. “Pearly Queen”,  John Barleycom en Low Sparkt krijgen een heerlijke uitvoering dat je iedere keer tot in het diepste van de songs sleept. De solo’s van sax (“Glad”) toetsen en gitaren zijn de toetjes op de prachtige songs. Ja, Steve Winwood wordt niet altijd genoemd, maar behoord wel degelijk tot een van de meest  inspirerende muzikanten op deze wereld.
Om niet direct de gehele collectie aan te hoeven schaffen is dit album zeker een  aanrader om de muziek van Winwood te leren kennen.

Pop