2014-10-12 07:00:00 • 6 min lezen

Stevie Nicks - 24 Karat Gold

Stevie Nicks – 24 Karat Gold Label: Warner Eindoordeel: 8

Vorig jaar speelde Fleetwood Mac in de Arena de sterren van de hemel. Eindelijk was de band weer (bijna) in zijn geheel bij elkaar. Natuurlijk draagt de krakende zang van Stevie Nicks een grote bijdrage bij het succes van deze wereld act. Uiteindelijk zocht ze ook de vrijheid om eigen songs te schrijven en op te nemen. Haar eigen solo carrière wordt ondersteund door The Heartbreakers. Gezien Stevie graag in de band van Tom Petty zou willen spelen en Petty dit toch niet een goed idee vond, werd de medewerking gegeven aan de opnamen van de albums. Op de solo albums staat de sound van de Heartbreakers dan ook centraal of deed men de productie etc. Het resulteerde in de top albums “Bella Donna” met “Stop Dragging My Heart Around” als hit. Er volgden een kleine tiental albums met de uit 2010 album “In Your Dreams” als een van de mooiste albums van dat jaar.

Met “24 Karat Gold” heeft ze de medewerking van Dave Stewart (Eurythmics) ingeroepen. Hij was op de laatste albums al verantwoordelijk voor de producties. Ze is in de kast gedoken en vond daar vele onafgewerkte songs die men samen onder de loep heeft genomen. De sound is weer herkenbaar, heerlijk meeslepende popsongs als “Blue Water”. Een vleugje country in de “Cathouse Blues”, piano liedjes als “Lady” en het titelnummer en “I Don’t Care” met heerlijke bluespop dat zo van een Fleetwood Mac album kan komen. De pop van All The Beautiful Works” en “Mabel Normand” zijn weer juweeltjes.

Een gevarieerd album van Nicks, dat herkenbaar is en een goed alternatief is voor een Fleetwood Mac album. Hiermee tourt ze weer door USA. Nu met Christine McVie. Zou mooi zijn dat zij ook als band weer aan een heus nieuw album gaan werken.