2015-04-26 07:00:00 • 9 min lezen

Stoneghost - New Age Of Old Ways

Stoneghost – New Age Of Old Ways

Label: Mascot

Eindoordeel: 7,5/10

Opzien

Het Londonse Stoneghost baarde nogal wat opzien toen het in 2009 mocht spelen op het Bloodstock festival. Sinds die tijd musiceerde men op menig prestigieus metal-festival en leverde men in 2011 haar eerste album af. Het heeft echter tot 2015 moeten duren eer hun tweede album, ‘New Age Of Old Ways’ het levenslicht zag. Het was dan ook een zware bevalling, met name omdat zanger Jason Smith psychologisch door een vrij diep dal ging. Dat uit lelijke dingen echter hele mooie dingen kunnen komen bewijst dit nieuwe album. Als een kruising tussen Gojira en Clutch presenteert de herboren band zich hier en vuurt ze 10 moddervette tracks op de luisteraar af.

Twee smaken

Grof gezegd valt het album op te delen in twee soorten nummers. Enerzijds zijn daar de brute, in your face tracks zoals opener ‘Faceless Ghost’, ‘Your Tigger, My Finger’ en ‘All They Need Is The Light’. Alledrie knallen ze vol in je oren en laten ze  niets achter waar ze zijn geweest. Inclusief een sterke indruk. Anderzijds zijn daar de vet groovende beukers zoals ‘Devil’s Notion’, ‘Raynardine’ en ‘The Sound Remains’ die je meteen het (al dan niet denkbeeldige) lange haar naar voren doen zwiepen uit puur headbanger’s enthousiasme. Het is juist in dit soort tracks en in de tracks die ik hier niet noem dat Stoneghost vol in haar potentie lijkt te tappen. Want alhoewel dit gezelschap gemeen fel uit de hoek kan komen, zit er ook een niet te ontkennen gevoel voor swing en melodie in de mannen en wanneer die gecombineerd mag worden met de metal dan gaan de vlaggen bij uw recensent meteen uit. Of wanneer men er ineens een heuse canon-zang doorheen gooit in een track als ‘Third Degree’. Het is op plekken zoals deze dat de band zichzelf waarlijk overstijgt. Afsluiter ‘Let Sleeping Beasts Lie’ is zelfs een heuse ballad en ook daar blijkt de band prima mee uit de voeten te kunnen.

Potentie

Als geheel is ‘New Age Of Old Ways’ een uitstekend metal-album geworden dat zowel de kracht als de potentie van de Londoners laat zien. Muzikaal tot enorm veel in staat ben ik benieuwd hoe de band zich op een volgend album zal gaan ontwikkelen, want als men het technische kunnen nog iets meer in de composities zou gaan verwerken zonder de groove te verliezen dan ontstaat er volgens mij iets vrij unieks. Uniek is deze plaat nog niet, en hij is ook zeker niet zonder z’n onvolkomenheden, maar lekker is ‘ie wel. En aan het einde van de dag is dat eigenlijk het enige dat telt.

Rock on, ye knights of the metal persuasion!

Eindoordeel: 7,5/10