STR4TA - Aspects

Label : Brownswood Recordings

2021-03-28 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Disco / Funk / Latin
8

STR4TA - Aspects

STR4TA is een nieuw samenwerkingsverband tussen producer Gilles Peterson en Jean-Paul "Bluey" Maunick; 2 heren die hun sporen in de muziekindustrie al ruimschoots verdiend hebben en nu in deze nieuwe samenstelling het debuutalbum Aspects uitbrengen.

Jaren ‘80
De beide heren hebben hun sporen ruimschoots verdiend in de Britfunk, een muziekstijl die we allemaal kennen. “Bluey” kennen we nog van zijn bijdrage en rol in bands als Light Of The World en Freeez. U weet wel, die wereld hit ‘I.O.U.’ uit de jaren '80. Maar we kennen de Brit vooral van de succesvolle formatie Incognito. Peterson is die ervaren producer die in de jaren ’80 naam maakte als DJ en dit debuutalbum is dus het resultaat van de hernieuwde samenwerking met de beide Britten. De al eerder uitgebrachte twee singles maakten duidelijk dat de heren de Britfunk nieuw leven in gaan blazen.

Jazz-Soul-Funk
De twee singles ‘Apects’ (tevens titelsong) en ‘Rhythm In Your Mind’ zijn de eerste twee tracks op het album en zijn absoluut richtinggevend. Opzwepende Jazz-soul-funk waar de muziek leidend is en we zo nu en dan een refrein gezongen horen worden. We horen vette baslijnen zoals we die van Mark King (Level 42) kennen, funky gitaarspel van Maunick en een scala aan gastmuzikanten die een bijdrage leveren. En alle tracks hebben maar één richting; die naar de dansvloer. ‘Dance Desire’ wordt gekenmerkt door een jazzy piano en blazers, bij ‘Steppers Crusade’ zijn de keys bepalend, ’Kinshasa FC’ heeft een lichte Afrikaanse vibe en bij ‘After The Rain’ horen we daadwerkelijk wat meer vocalen van alleskunner Maunick. Zo krijg je gaandeweg het gevoel dat je in een tijdscapsule bent beland en drie decennia terug in de tijd bent getransporteerd naar de jaren ’80. Luister maar eens naar floorfiller ‘Give In To What Is Real’ waarbij stilzitten door de opzwepende ritmes geen optie is. Bij afsluiter ‘Vision 9’, waar de heren alles nog een keer bij elkaar laten komen spelen ze nog één troef uit;  Latin. Deze laatste track neemt je mee naar eind jaren ’70 en zorgt dat we klaar zijn voor de naderende zomer.

Aspects is een plaat voor iedereen die met plezier terug denkt aan de jaren ’80 als vertrouwd zal klinken. Het is een moderne, eigentijdse plaat die tevens een “vintage” karakter heeft en als je niet beter weet lijkt het alsof er een plaat uit die periode is afgestoft en opgepoetst. Niets is minder waar en alle credits naar Peterson en Maunick en alle gastmuzikanten die er een prachtproductie van hebben gemaakt waarbij stilzitten geen optie is. Veel luisterplezier.

Dance / Disco / Funk / Latin