2017-02-18 07:00:00 • 8 min lezen

Strand Of Oaks - Hard Love

Label : Dead Oceans / Konkurrent Eindoordeel : 8

Timothy Showalter, als Strand Of Oakes, brengt zijn vijfde album uit onder de titel Hard Love. De man die als levensmotto “overleven” heeft, voegt weer een nieuw muzikaal hoofdstuk toe.

Terug naar het gevoel dat ik zelf had bij bepaalde albums Het is kerst 2013 als Showalter samen met zijn echtgenote tijdens een autorit een ongeluk krijgt maar het er wonderwel goed van af brengen. Een andere ingrijpende gebeurtenis in die periode is dat Showalter tijdens een tour ontdekt dat zijn vrouw een affaire heeft. Zijn emotie schrijft hij weg in het nummer ‘Mirrage Year’ en samen met het ongeluk vormt dit de basis voor zijn vierde album Heal. Nadat dit album in 2015 uitgebracht werd begon Showalter weer te schrijven aan nieuw materiaal maar gehinderd door wederom persoonlijke onrust en beslommeringen verdween een bijna compleet Hard Love-album in de prullenbak. Alles moest opnieuw en hij riep hier de hulp voor in van producer Nicoles Vernhes. Zelf zegt Showalter hierover: “In A Time Of Calculation And Overthinking, I Wanted To Bring Back The Raw, Impulsive Nature That Is The DNA Of So Many Records I Love”. Of Showalter in deze missie geslaagd is, is aan de luisteraar maar Hard Love is wederom een album geworden dat bol staat van persoonlijke gevoelens.

Veelal persoonlijke ervaringen Het album kent negen tracks en de titelsong is de opener. Een sterk nummer dat knap wordt opgebouwd tot een stevig rocknummer en waarbij hij ons wederom een blik laat werpen op de problemen die hij en zijn echtgenote kennen. (“Calling You Just To Get Over Here, Just To Give A Damn”). Bij rocksong ‘Radio Kids’ neemt hij ons mee naar zijn jeugd en de tijd dat het leven nog lekker ongecompliceerd was. Toch blijkt Showalter in staat te zijn om die persoonlijke ervaringen te vertalen in sterke songs die absoluut in de richting van de rock wijzen. Vrijwel alle songs zijn geschreven tijdens die “break” en hebben deze Amerikaan toch een nieuwe blik op het leven meegegeven.

Het verhaal van zijn broer over de strijd om te overleven Het meest indrukwekkende nummers is de epos-achtige afsluiter. Het ruim 7 minuten durende “Taking Acid And Talking With My Brother” vertelt het verhaal hoe Showalter de periode ervaarde dat zijn 27-jarige broer Jon een hartaanval kreeg, in coma werd gehouden en vervolgens weer herstellende is. Over deze periode zegt Showalter: “Sometimes He Would Start To Wak Up And Look Me In The Eyes…… It Was The Worst Thing Ever Happened To Me”. Het is een ongelofelijk krachtig nummer waarin hij al zijn ziel en zaligheid legt. Ook is daar het prachtige ‘Cry’; een piano, de stem van Showalter en wat stemopnames. Naast de lekkere rauw (rock)songs als ‘Quit It’ en ‘Rest Of It’ is daar ook nog ‘On The Hill’, een ietwat psychedelisch nummer waarin Showalter laat horen hoe je als luisteraar dit album zou moeten beleven.

Eindoordeel De man heeft op zijn onderarm een tattoo met het woord “Survive”. Terecht als je weet wat Showalter de laatste jaren heeft meegemaakt. Anderzijds heeft iedereen zijn eigen “Struggle For Life”. Toch is Hard Love een ijzersterk album met strakke songs waarbij duidelijk wordt dat Showalter aan zijn volgende fase van zijn leven is begonnen. En misschien is dit wel zijn manier om zijn gevoel te uiten; het zou zo maar kunnen. Veel luisterplezier.

Strand of Oaks live: 24 februari : Blue Collar, Eindhoven 26 februari, Ekko, Utrecht 5 maart : Paradiso Tolhuistuin, Amsterdam 16 – 18 juni : Best Kept Secret Festival