Nieuw album Harder Love van Strand Of Oaks

2018-01-15 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock
8

Strand Of Oaks - Harder Love

In 2017 maakten we kennis met Hard Love, het vijfde album van Timothy Showalter, alias Strand Of Oaks. Nu, een jaar later is daar Harder Love, een album dat we gerust als een vervolg kunnen bestempelen.

Label : Dead Oceans

“Struggle For Life”
Voor het materiaal op Harder Love moeten we terug naar het album Hard Love van Strand Of Oaks van vorig jaar. Showalter heeft blijkbaar het afgelopen een soort van onbevredigend gevoel gehad bij het materiaal dat de plaat vorig jaar níet haalde. (volgens eigen zeggen waren sommige nummers “too weird for the official release”) Op Harder Love treffen we dan ook een mixture aan van nummers die het originele album niet haalden, wat “alternative takes” en wat nieuw materiaal. En evenals op Hard Love staat ook deze opvolger vol met strak gespeelde songs die prima passen bij de “struggle for life” die Showalter al enkele jaren voert en die uiteindelijk helemaal niet "weird" klinken.

Uitgesponnen tracks
Het mooie aan Harder Love is dat het eigenlijk een op zich zelf staand album is geworden. Naast de “alternative takes”, waarvan de remake van ‘Cry’ in deze versie misschien wel mooier is geworden dan het origineel, vormen slechts een klein onderdeel van Harder Love. Vooral de gitaren en daarmee een belangrijk deel van het album hebben een andere sound gekregen. Luister maar eens naar het introverte ‘Sober’. ‘Dream Brother’ is wat steviger en met af en toe schurende gitaren, ‘Chill Tent' is verrassend door de nadrukkelijke aanwezigheid van de synths en alleen bij ‘Wicked Water’ heb je misschien het gevoel dat het hier nog om wat gepolijst demo-werk gaat. De twee nieuwe tracks zijn eigenlijk ook niet helemaal nieuw want ‘On The Hill’ is een verlengde versie van het origineel dat op Hard love terug te vinden is. Maar met ruim 11 minuten is deze track wel écht uitgebouwd en wordt, net als de andere bonustrack ‘Wanna Get Lost’, wel heel erg uitgesponnen. Centraal op het album staat ‘Rain Won’t Come’, één van de beste nummers van het album en de vraag is dan ook waarom dit nummer vorig jaar al niet is meegenomen.

Harder Love is een meer dan prima album waarmee Showalter de ingeslagen weg verder bewandeld. De kenner zal de nummers ‘On The Hill’ en ‘Cry’ herkennen maar daarmee houdt de herkenning wel op. Natuurlijk is de sound van de rest van het album herkenbaar waarmee Showalter je verder meeneemt in zijn muzikale gedachtewereld, variërend van stevige gitaarpop tot integere singer/songwriting. Al met al een prima plaat. Harder Love komt 19 januari uit op het Dead Oceans label. Veel luisterplezier.

Pop / Rock