Stryper - God Damn Evil

Frontiers rec.

2018-04-21 07:00:00 • min lezen

Rock
8,5

Stryper – God Damn Evil

Het verhaal van de Amerikaanse rockact Stryper is niet een verhaal van 13 in een dozijn over schoolbandjes die het proberen etc. Stryper is een band waarvan de broers Robert en Michael Sweet altijd naar de Baptisten kerk gingen. Hierbij staat het zingen van Gods woord centraal. Geinspireerd door Vanhalen gingen de broers op zoek naar een gitarist.

De band brak door met de albums Soldiers Under Command en To Hell With The Devil, maar na 8 jaar diverse albums werd het minder en kwam het allemaal wat in herhaling terecht. De band stopt en weer in 2005 terug te komen met het voor de hand liggende titel Reborn.

Tijdens Stryper was Michael Sweet ook solo actief. Samen met Dokken gitarist George Lynch maakte hij zijn beste albums onder de naam Sweet & Lynch. Deels doen Strypers leden mee en gast muziekanten waaronder de wereld drummer Kenny Aronoff (John Mellencamp) en Tracy Ferrie ( Boston) behoren tot zijn vaste band. Overigens was het Boston Tom Scholtz SWeet als vervanger aanwees toen Boston zanger Brad Delp overleed. Dit heeft Sweet gedaan tot 2011 om daarna Stryper weer te versterken.

Dit album kent al een lang en spannend intro voor dat de felle gitaren van Oz Fox zijn intrede doen. Het ‘Take It To The Cross’ is weer heerlijk agressief zoals de eerste albums van de band klinken. Hierbij valt het niet meer op dat dit een Christelijk georiënteerde band is. Dit raken we al snel kwijt met het titelstuk ‘God Damn Evil’ en het nog stevigere ‘The Valley’. Stevige gitaar rock riffs en een stuwende drums blazen door de speakers, terwijl de samenzang in de refreinen weer volop aanwezig is. Het is dan ook de kracht van de band, door de harmonische vocalen die men op jongere jaren in de kerk hoorde dit te verbinden met deze rock metal. Met een religieuze tekst is het plaatje van Stryper compleet. Een heerlijk fris en goed album van de band!

Probleempje; de toonaangevende cd winkel in USA Wallmart, wil het album niet in de schappen omdat met het een aanstootgevende titel vindt.

Rock