2014-09-14 07:00:00 • 4 min lezen

Stryper - Live At The Whiskey

Stryper – Live At The Whiskey

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8,5/10

Kleur bekennen

In de tijd dat je je als hardrocker onderscheidde van de rest van het plebs door het dragen van witte Dutchies, strakke spijkerbroeken, een matje in de nek en een PLO-sjaaltje om, was het altijd zaak om te zorgen dat je moeder wel het juiste “plakkaat” op je spijkerjekkie genaaid had. Voor velen was dat niet het label van Stryper, de christelijke metalband uit Amerika, die in een tijd waarin de heersende metal-elite middels dood en verderf predikte uitstak als een zwerende vinger. En juist daarom was het hip als je wel hun label droeg. Metal was immers rebellie en hoe meer rebels kon je zijn door naar (voor die tijd) harde muziek met christelijke teksten te luisteren?

Anno nu

Al die onderscheiden zijn er natuurlijk niet meer tegenwoordig en het om met dat voordeel te luisteren naar ‘Live At The Whiskey’ is een heuse eye-opener. In de oorspronkelijke samenstelling opgenomen door de band eind vorig jaar bremt dit album met alles wat er goed is aan 80’s (hair-) metal en AOR. Subliem twin-gitaarspel, galmende vocalen, samenzang, pompende drums en waanzinnig sterke melodielijnen. Tel daarbij op het hoorbare spelplezier van deze metal-senioren en je hebt een juweeltje in je handen.

Hits

‘Live At The Whiskey’ is eigenlijk niets minder dan een greatest hits album van de band. Met name de albums uit de beginjaren kenmerkten zich door een hoge mate van onevenwichtigheid en daarom is het goed om alle sterke tracks uit die tijd nu bij elkaar te hebben. Het publiek is veelal weggemixt uit de opnames waardoor een deel van het live-gevoel helaas mist en ook voor het “bijbels in het publiek gooien” wat de band traditioneel na elk concert doet moet je als luisteraar je heil zoeken bij de bijbehorende DVD.

Introductie

Wat deze CD met name is, is een prima introductie tot de back-catalogue van Stryper en een dik uur puur muziekplezier. Dat die teksten allemaal in de Here zijn…ach, dat geeft het weer iets camps. En, laten we wel wezen, wat zou hair-metal zijn zonder dat?

Eindoordeel: 8,5/10