Stuff - T(h)reats

Label : Sdban

2021-05-20 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Instrumentaal / Jazz / Rock
8,5

Stuff - T(h)reats

Na een afwezigheid van vier jaar is daar eindelijk weer nieuw materiaal van de Belgische formatie STUFF. De vijfmansformatie die al op grote festivals zoals Pukkelpop te bewonderen was wordt niet alleen bij onze zuiderburen geroemd want ook in Nederland wordt deze band meer dan gewaardeerd.

Spanningsboog
Na het debuutalbum was het toch vooral Old Dreams, New Planets uit 2017 dat hoge ogen gooide en indruk maakte. De soepele mix van elektro, Jazz(fusion) en moderne stijlen zoals Hip-hop zorgde voor volle zalen. Lander Gyselinck (drums), Dries Laheye (Bas), Andrew Claes (sax), Joris Caluwaerts (keyboards) en Mixmonster Menno (draaitafel) nemen de opgedane ervaring in andere projecten mee naar dit nieuwe album. Meteen bij opener ‘Cicogne’ neemt de band ons mee in een muzikale wereld die ver van onze planeet ligt. Gaandeweg krijgen de elektronische soundscapes meer vorm door snelle beats en krijg je als luisteraar na een kleine vijf minuten het gevoel dat je inderdaad ergens bent gearriveerd. Vervolgens komen de eerder uitgebrachte singles ‘Waksi’, ‘Cumulus’ en ‘Honu’ voorbij en ook hier geven Joris Caluwaerts op keys en Lander Gyselinck op drums richting. Stuk voor stuk hebben de nummers hun eigen identiteit maar vertellen ze gezamenlijk een verhaal. Daar waar ‘Honu’ nog wat ambient-achtig klinkt krijgt ‘Cumulus’ door het overrompelende drumwerk een spanningsboog mee. Alle samples die Mixmonster Menno vervolgens toevoegt zorgen voor een spontaan klinkende energieke jamsessie die na het slotakkoord nog even nagalmt.

Desoriënterend
In het tweede deel brandt de band echt los. ‘Finding Mu’, één van de hoogtepunten op dit album kent zodanig veel muzikale wendingen dat je na ruim vijf minuten echt even tijd nodig hebt om jezelf weer bij elkaar te rapen. Ook ‘Kwibus’, de kortste track op het album, heeft een wat desoriënterend karakter door de beats en de kakafonie van elektronica die als het ware over elkaar rollen. Rustiger en wat meer samenhangend is ‘OB499’, dat prima als soundtrack voor een Sci-Fi film zou kunnen fungeren me de ambiente soundscapes. Ook de afsluiter ‘Loomy’ is wat ingetogener maar is iets minder donker en dreigend waarmee dit nummer het slotstuk is van deze boeiende muzikale luisterervaring.

T(h)reats is een zeer indrukwekkende plaat geworden met een zodanige complexiteit dat het wel wat luisterbeurten nodig heeft om in te dalen. Maar als je daar toe de moeite neemt zal je de mysterieusheid en de diversiteit gaan waarderen. Veel luisterplezier.