2015-09-05 07:00:00 • 12 min lezen

Styx – Live At The Orleans Arena Las Vegas

Styx – Live At The Orleans Arena Las Vegas Label: Eagle Vision Eindoordeel: 7,5

Het is inmiddels ruim 10 jaar geleden dat de Amerikaanse symfonische rockband Styx hun laatste studioalbum op de markt bracht. Maar dat houdt hun niet tegen om ieder jaar een goed gevulde agenda te hebben. Styx zoekt meestal een band die bij hun past om dubbel gigs te presenteren. Na jarenlang met REO Speedwagon on the road te zijn geweest, was het afgelopen jaar met ex Eagles Don Felder en Foreigner. Deze live registratie is van de Sountrack of Summer tour.

Inmiddels bestaat de band al ruim 40 jaar waarvan gitarist James Young de enige van origine is. Bassist Chuck en drummer John Panozzo richtten de band met Young op. Wanneer John in 1996 komt te overlijden, laat Chuck even later weten dat hij aan HIV lijdt. Tot op vandaag de dag tourt hij regelmatig met de band en speelt 2-3 nummers mee. Dit is voor hem het maximum qua energie level. Tegenwoordig verzorgt Ricky Philips (o.a. Bad English, Ted Nugent) de bas en Todd Sucherman (Brian Wilson) de drums.

De glorietijden van Styx ontstaan halverwege de jaren 70. Wanneer gitarist Tommy Shaw aanschuift komt de stem van zanger Dennis De Young beter uit de verf en krijgt de band hun eerste hits. “Grand Illusion” werd wereldwijd een doorbraak. “Fooling Yourself” en “Come Sail Away” behoren tegenwoordig tot de Styx classics. Wanneer Shaw de zang van “Sing For The Day” voor zijn rekening neemt scoort de band in Europa ook een wereldhit. De theatrale samenzang bevalt zanger DeYoung wel en zorgt samen met Shaw dat nummers van het album “Cornerstone” de hits “Babe” en “Boat On the River” opleveren. De band groeit uit tot een grote theatrale rockact dat het vooral in USA goed doet. Met het concept album “Paradise Theatre” brengt men het beste van Styx. Hiermee tourde men nog in Nederland. De fans moesten 20 jaar wachten voordat de band de oversteek nam. Inmiddels vertrok Dennis DeYoung om solo Styx songs te zingen en werden er nog 4 (toch goede) albums afgeleverd en betreedt.

Vol energie wordt de bovenstaande nummers op deze dvd/cd vertolkt. Inmiddels is dit wel hun zevende live album deze eeuw, waardoor men meer live albums/ dvds brengt dan nieuw materiaal. Met hierop toch weer dezelfde songs. “Renegade”, “Rockin’ The Paradise”, “Lady” en “Crystall Ball” zijn zeker prachtige songs. Vol samenzang rock en energie dat we tegenwoordig steeds minder horen. Alleen wat andere songs op een live album zou voor Styx geen overbodige luxe zijn.