Suicidal Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2018-09-04 07:00:00 • 2 min lezen

Metal / Punk
7,5

Suicidal Tendencies - Still Cyco Punk After All These Years

De Amerikaanse crossover band Suicidal Tendencies draait inmiddels al lang mee. Ze zijn geformeerd 1980, maar hebben ook de nodige hiaten en ledenwisselingen gehad. Inmiddels is vocalist Mike Muir (Cyco Mike) het enige overgebleven originele bandlid en is de band toe aan hun vijftiende plaats Still Cyco Punk After All These Years. Met deze plaat krijg je geen nieuwe nummers, maar een geupdate versie van de eerste soloplaat Lost My Brain van Muir. Hij gaf destijds aan een punkplaat te willen maken die op dat moment niet paste in de muzikale richting van Suicidal Tendencies. Nu was hier wel de mogelijkheid voor vergezeld door nieuwe bandleden basgitarist Ra Díaz en drummer Dave Lombardo (ex-Slayer).

Het crossover genre is een combinatie van trash metal en hardcore punk. Daar is ook deze plaat een goede afspiegeling van waarbij sommige nummers meer de kant van punk opgaan, zoals ‘F.U.B.A.R.’, de eerste single van het album, en andere nummers neigen veel meer naar metal, zoals ‘Slipping from the insanitea’. De invloed van Lombardo’s stevige drumwerk is duidelijk te horen op bijvoorbeeld ‘It’s always something’ en ‘All I ever get’. Een van de meest opvallende nummers is de afsluiter ‘Save a peace for me’ die zes minuten duurt en een rock-n-roll/heavy metal-achtige sound heeft. De plaat is geen klassieker, maar het is een lekker album om naar te luisteren. Het bevat wat je graag wilt horen: hoog sing-a-longgehalte, lekkere gitaarsolo’s, funky baselines, stevig drumwerk en een goede dosis energie. Een leuke update van oude nummers.

Metal / Punk