Nieuw conceptalbum voor Susanna & The Brotherhood Of Our lady

Label : SusannaSonata / Konkurrent

2019-02-25 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative
7

Susanna & The Brotherhood Of Our Lady

Susanna Karolina Wallumrød is een eigenzinnige Noorse singer/songwriter die vooral bekendheid vergaarde met haar vertolking van traditionals. Voor haar nieuwste album, Garden Of Earthly Delights vond ze de inspiratie bij de schilderijen van de Nederlandse kunstschilder Hieronymus, oftewel Jeroen, Bosch.

Hieronymus (Jeroen) Bosch
Naast de opgedane inspiratie bij de werken van één van onze bekendste klassieke schilders, gebruikt de Noorse ook nog wat quotes uit de Griekse mythologie en van Charles Baudelaire. De inspiratie kwam min of meer per ongeluk en daarop volgende een bezoek aan de expositie in Den Bosch en het geheel paste weer in de opdracht van Vossa Jazz om een conceptalbum te maken. Want met titels als ‘Gardens Of Early Delight’ (Tuin der Lusten), ‘Wayfarer’ (De Marskramer) en ‘Ship Of Fools’ (Narrenschip) hebben we simpelweg te maken met directe verwijzingen en het bijzondere is dat deze wordt vormgegeven door instrumenten als de accordeon, synth, piano en hier en daar wat gitaarwerk.

Menselijke zonden
Met een viertal muzikanten probeert Susanna kleine verhalen te vertellen die tijdloos zijn en in elke dimensie geplaatst kunnen worden. Het zijn vooral nummers die je in de experimentele hoek moet zoeken met een over het algemeen miniem instrumentarium. Sommige nummers zoals opener 'Garden Of Earthly Delights' zijn gebaseerd op een melodieuze harmonie, andere zijn muzikale soundscapes. Verder staan er twee vertolkingen van ‘Wayfarer’ op waarbij de Noorse vocaliste duidelijk verschillende arrangementen hanteert, met elk hun eigen karakter. Opvallend is overigens haar stembereik en de wijze waarop ze vocaal met woorden en klanken speelt. De mystieke sfeer die ze samen met de muzikanten weet te creëren roepen soms herinneringen op aan de wijze waarop Kate Busch met klanken kon spelen. Bij ‘Ecstasy X’ is het vervolgens de spanningsboog van alleen een dreigende drone en haar stem en bij het wat klassiek en traditionele ‘Gluttony And Lust’ horen we nogmaals de directe verwijzing van de door Bosch beschreven menselijke zonden…. (“Let’s Inject And Be Lost / Sell Our Souls To Demons”).

Garden Of Earthly Delights is een conceptalbum geworden dat niet altijd toegankelijk is door de eigenzinnige benadering van de Noorse alleskunner. Lovenswaardig hoe Susanna probeert om de wereldberoemde schilderijen muzikaal tot leven te brengen in de 21e eeuw. Veel luisterplezier.

Alternative