2015-02-27 07:00:00 • 6 min lezen

Susanne Sundfør - Ten Love Songs

Label : Kobalt / V2 Eindoordeel : 7,5

De 28-jarige Noorse Susanne Sundfør heeft inmiddels in haar eigen land een behoorlijke status opgebouwd. Sinds haar debuut in 2007 hebben twee albums de nummer-1 status bereikt. Vorige week kwam in Nederland haar nieuwe album uit met de titel Ten Love Songs.

Sinds 2012 geen solomateriaal meer uitgebracht Haar laatste wapenfeit was het album The Silicone Valley, één van de eerdere albums waarmee Susanne de nummer 1-status in Noorwegen bereikte. Daarna zat deze Noorse niet stil. Ze is betrokken bij de titelsong van Joe Kosinki’s film The Oblivion waarin Tom Cruise schittert. Verder levert ze een bijdrage aan het nieuwe album van de Noorse band Röyksopp en is ze bij diverse andere muzikale projecten betrokken. Uiteindelijk leveren al deze bijdrages naar eigen zeggen (nieuwe) inzichten en is Ten Love Songs grotendeels tot stand gekomen op haar eigen voorwaarden en uitgangspunten.

Diverse invloeden Het album laat inderdaad het eigenzinnige en karaktervolle van Susanne Sundfør doorklinken. Feitelijk valt het album uit in een aantal categorieën. Susanne trapt met ‘Darlings’ af met een soort van hymne of ballad. Zwoele synthesizerklanken vormen de basis waarover Susanne haar kraakheldere stem uitspreidt. ‘Silencer’, wat we op het album tegenkomen, kunnen we ook in dit hoekje plaatsen. Toch zal blijken dat deze stemmige opener geen blauwdruk van het album is. Susanne pakt terug naar de 80’er jaren met nummers als ‘Accelerate’, ‘Kamikaze’; vet aangezette synths met aangedikte beats en drums op een hypnotiserend ritme. Vooral bij de onlangs uitgebrachte single ‘Fade Away’ en ‘Slowly’ zijn die eerdere invloeden goed herkenbaar waarbij opgemerkt dient te worden dat de loepzuivere stem van Susanne wel erg goed past.

Een tien minuten durend epos Het belangrijkste nummer is ‘Memorial’, dat we halverwege het album tegenkomen. In de huidige tijd, waar een nummer vaak 3 minuten en dertig seconden mag duren, komen we zelden een stuk tegen dat een kleine tien minuten duurt. ‘Memorial’ is echter zo’n nummer. Een epos dat soms wat orkestraal overkomt, soms heel klein met alleen de stem van Susanne en het geluid van de piano, soms ietwat bombastisch en dan weer neigend naar klassiek. Kortom, een muziekstuk waarin Susanne al haar creativiteit in heeft gelegd en waarbij we moeten constateren dat het eindresultaat er mag zijn. Ook komen we nog enkele tracks tegen zoals ‘Insects’ en ‘Delirious’ die zich het beste laten omschrijven als “Industrial sound”; veel techno, veel synths en harde uptempo beats.

Eindoordeel Dat Ten Love Songs tien nummers bevat is niet verwonderlijk en inderdaad gaan ze vaak over de liefde. Susanne Sundfør laat wederom horen over een prachtige stem te beschikken maar daarnaast is ze ook in staat een spannend album te maken. Er is voldoende variatie en met ‘Memorial’ steekt Susanne toch wel haar nek uit. Of het voldoende is om de rest van Europa te overtuigen zal blijken. Het is in ieder geval een cd geworden die meerdere luisterbeurten verdiend en ook steeds beter tot zijn recht komt. Veel luisterplezier.

Susanne staat op 14 maart in Paradiso, Amsterdam.