2016-04-24 07:00:00 • 11 min lezen

Suuns - Hold Still

Label : Secretly Canadian Eindoordeel : 6,5

Het derde album van het Canadese viertal Suuns heeft de titel Hold/Still meegekregen. Maar het is lastig de titel met de muziek te rijmen want de combinatie van NOISE en Rock zorgt voor weinig rustpunten op dit album.

Pulserende synths en strakke drums Als je de opener ‘Fall’ voor de eerste keer hoort heb je wellicht de neiging om een schuilplaats te zoeken, laat staan het nummer af te luisteren. Met een explosie van energie gooit Suuns een combinatie van drums en gierende gitaren over je heen in een monotoon, dreigend ritme. Als je dan vervolgens van de schrik bekomen bent is het vervolg zelfs zachtaardig te noemen. Toch heeft ‘Instrument’ ook overeenkomsten. Ook hier weer dat pulserende geluid van synths en het stemgeluid dat een ondergeschikte rol heeft. Ook nummer als ‘Un No’ en ‘Resinstance’ hebben een soortgelijk karakter.

Veel overdub en NOISE Verrast worden we bij het begin ‘Mortise And Tenon’ omdat Ben Shemie dan meteen aftrapt met een aantal teksten. Dit is waarschijnlijk één van de nummers die het dichtst tegen het algemene begrip van popmuziek aanschurkt. ‘Translate’ is een zeer psychedelisch nummer en bij ‘Brainwash’ gebruikt de band zo veel NOISE dat het scheidingsfilter uit je speaker dreigt te vallen. Zo blijven de heren een grens opzoeken van minimalisme tegenover bombastisch waarbij vooral de drums en de gitaren dit effect versterken. Dit in combinatie met de wat hese, ingehouden zang zorgt dat het Hold/Still een zeer eigen karakter krijgt. Met het industrieel klinkende ‘Infinity’ als afsluiter heeft de band waarschijnlijk het meest toegankelijke nummer tot het einde verborgen gehouden. Toch heeft ook dit nummer weer de wat zeurderig klinkende synths en de strakke drums als DNA en eindigt even abrupt en onaangekondigd als het gestart is.

Eindoordeel Een album dat om een aantal luisterbeurten vraagt om te beklijven. Waarbij je vervolgens de vraag kunt stellen óf het zal beklijven. Suuns levert met hun derde album Hold/Still een plaat af die absoluut niet binnen de geijkte paden valt of binnen het palet van toegankelijke muziek. Ze schilderen duidelijk buiten de randjes en misschien is dat juist wel de charme. Als je van een industriële, minimalistische sound houdt waarbij synths en drums de boventoon voeren is Hold/Still een aanrader. Voor elke andere muziekliefhebber is het een uitstapje dat in ieder geval een luisterbeurt waard is. Veel luisterplezier

Suuns Live: 20 mei : Melkweg, Amsterdam