Nieuw album voor Amerikaanse Swamp Dogg

Label : Joyfull Noise

2018-09-23 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / R&B / Singer-songwriter / Soul
7,5

Swamp Dogg - Love, Loss and Auto Tune

Swamp Dogg is terug met een nieuw album. Met Love, Loss & Auto-Tune laat de inmiddels 76-jarige Jerry Williams Jr. een nieuwe weg in. Soul, R&B en dat in combinatie met de Auto-Tune die we bijvoorbeeld maar al te goed kennen van Bon Iver.

Nooit grote successen
De Amerikaan is al een mensenleven actief in de muziekindustrie. In de jaren ’60 was het vooral de “classic” soul maar in 1970 ontdekte hij naar eigen zeggen LSD en Zappa en veranderde hij zijn artiestennaam in Swamp Dogg. Successen waren er nooit echt maar toch heeft deze singer/songwriter en producer een indrukwekkende discografie achter zijn naam staan, verdeeld over een scala van over het algemeen kleinere labels. Wat we ons wellicht nog wel herinneren is één van de meest afzichtelijke albumcovers uit het verleden van zijn album Rat On uit 1971 waar Williams een gemodificeerde rat als een paard berijdt. Maar nu is hij terug met dit album waar hij de verrassende combinatie zoekt van Soul, R&B en de moderne techniek.

Motown-sound
Bij de opener, een cover van Nat King Cole's "Answer Me, My Love", wordt duidelijk welke kant Williams op gaat. Het oorspronkelijke soulvolle nummer wordt door gebruik van de Messina (ontwikkeld door Bon Iver) vervormd waardoor deze senior er een eigentijdse versie van maakt. Vervolgens is daar ‘Lonely’, een klassieke R&B/Soulsong waarmee Willams bewijst dat hij dit genre het best beheerst. De Auto-tune is e rook nu weer, maar veel minder dominant. De piano en de sax geven het nummer de bekende “Motown”-vibe. Ook I’m Coming With Lovin’ en “$$$ Huntin’ zijn nummers die een meer dan aangename “groove” hebben en heerlijk dansbaar zijn.

Bon Iver
Op nummers als ‘I’ll Pretend’ zet de singer/songwriter weer nadrukkelijk de Messina in, die het mogelijk maakt je stem tijdens het zingen te manipuleren. Op dit nummer horen we ook nog een vocale bijdrage van de al eerder genoemde Bon Iver. Ook bij ‘She’s All Mind All Mind’ wordt de Messina ingezet, en zonder gebruik van de stemmanipulator zou dit misschien wel de perfecte soulballad (kunnen) zijn. Overigens kwam dit album tot stand met behulp van twee namen uit het hedendaagse tijdperk (Ryan Olson van Poliça en Justin Vernon van Bon Iver). Meest bijzondere track is zondermeer “Sex With Your Ex’ (“Ain't nothing wrong with having sex with your ex / Sometimes that's all you need to be happy). Qua tekst maar ook qua compositie moeten we dit nummer waarschijnlijk met een knipoog nemen.

Love, Loss & Auto-tune is een wat curieus album maar niet minder verfrissend. Williams bewijst nog steeds het gevoel voor Soul & R&B te hebben maar kiest op dit album simpelweg voor nieuwe, creatieve invalswegen. Soul en R&B als basis maar de uitvoering is af en toe wat bombastisch en klinkt hier en daar té blikkerig. Maar zeker een aanrader want het is toch wel bijzonder dat deze 76-jarige muziekveteraan dit album aflevert. Veel luisterplezier.

Pop / R&B / Singer-songwriter / Soul