2015-08-29 07:00:00 • 9 min lezen

Sweet Baboo - The Boombox Ballads

Sweet Baboo – The Boombox Ballads

Label: PIAS

Eindoordeel:  6/10

Sing-a-song

Achter Sweet Baboo gaat de Welshman Stephen Black schuil die met ‘The Boombox Ballads’ alweer zijn vijfde album aflevert. In de bijbehorende bio laat Black weten het accent dit keer op singer en niet op singer-songwriter te willen leggen, maar dat zijn natuurlijk academische accentverschillen als je hoe dan ook eigenhandig verantwoordelijk bent voor zowel composities als zang. Wel heeft Black gelijk als hij zegt dat dit niet een album is in de categorie “zanger en z’n gitaar”. Op dit ‘The Boombox Ballads’ levert hij namelijk rijk georkestreerde, kleine popliedjes af die ergens tussen Rufus Wainwright en Ron Sexsmith in zweven, met een heel, heel klein vleugje Harry Nilsson er tussendoor gemengd. En dan op z’n oer-Brits, want die afkomst sijpelt wel zo’n beetje door elke noot heen. Het geeft de liedjes een bepaald soort truttigheid die op zich niet misstaat, maar waar je wel van moet houden.

Die goede, oude BBC

Wat Black nog niet heel erg goed in de smiezen heeft is het schrijven van liedjes die je als luisteraar echt pakken of meenemen. In het merendeel van de gevallen glijdt de muziek wat langs je heen, zoals bijvoorbeeld in het instrumentale titelnummer dat wel wat weg heeft van de pauzemuziekjes zoals ze die vroeger op de televisie hadden wanneer het ene programma te vroeg was geëindigd en het andere nog niet mocht beginnen (niet meer voor te stellen in deze tijd van 'on demand', maar toch echt gebeurt!). Gezapig is het ook, zoals in het langste nummer hier (‘You Got Me Time Keeping’, dat ruim zeven minuten duurt en exact hetgeen doet wat het belooft) dat klinkt als een soort van hoorspel, maar dan zonder echt bevredigende conclusie. Regelmatig schoten me beelden van ‘Dad’s Army’ door het hoofd. Een Britse komedieserie die erg geliefd was in de jaren ’70 en waar dit nummer perfect in had gepast wat mij betreft. Het leukste nummer hier is ‘Walking In The Rain’ waar de onschuld en naïviteit van het geheel wel perfect tot z’n recht komt, resulterend in een liedje dat ook The Housemartins zo hadden kunnen maken.

In slaap gesukkeld

Maar door de bank genomen is ‘The Boombox Ballads’ een wat saai album. Leuke liedjes hier en daar, maar niet iets waar je regelmatig naar zult terugkeren. Oubollig klinkt het ook. Misschien is dat wel het enige woord wat echt recht doet aan wat Black zijn luisteraars op dit vijfde Sweet Baboo album voorschotelt. Wat dan ook de missie van de man is geweest, misschien moet hij toch de songwriter weer aan de singer plakken, want op stem alleen gaat hij de eeuwigheid niet redden. Afsluiter ‘Over & Out’ zegt het dan ook het allerbeste, want wie op dit nummer niet subiet in slaap valt moet wel aan ernstig chronische amnesie lijden.

Dynamic Range Value: DR8

Eindoordeel: 6/10