2021-04-21 07:00:00 • 2 min lezen

Electronic / Pop / Singer-songwriter
8

SYML - DIM

De Amerikaanse singer/songwriter en producer Brian Fennell, beter bekend SYML, is terug met zijn nieuwe EP 'DIM'.

Barcelona
Voordat Brian Fennell besloot om solo verder te gaan had hij al een meer dan respectabele naam opgebouwd met zijn rol en aandeel in de uit Seattle afkomstige Indierock band Barcelona. In 2019 was daar het meer dan goed ontvangen titelloze debuut, daarna nog een EP en nu is er weer nieuw werk, dat sterk beïnvloed is door persoonlijke gebeurtenissen en uiteraard de periode waarin we leven. Voor dit album kreeg de Amerikaan voor het eerst hulp van een producer; met Paul Meany (o.a. Twenty One Pilots) ook niet de minste.

Persoonlijk
Fennell zegt hier dan ook over: “This EP is largely about losing those close to us” waarmee hij direct de link legt naar ‘Stay Close’, de krachtige opener. In dit mooie nummer met een subtiele beat vertelt hij over zijn vader en diens strijd tegen kanker. ’Black Teeth’ daarentegen is veel ingetogener met een gedempte drummachine, wat percussie en gitaren in laagjes. De mooie sfeervolle titelsong ‘DIM’ geeft inderdaad het gevoel van het leven in deze periode als we de Amerikaan “The world got a little more dim tonight (whoa-oh-oh) / Though you had to go, I won't forget your light” horen zingen. De strijkers zorgen voor dat beetje extra melancholie. ‘True’ is vervolgens weer wat rijker georkestreerd waarbij Fennell vocaal absoluut overtuigd.

DIM is een EP met een persoonlijke inbreng van de man uit Seattle. Soms intiem, hier en daar wat droevig maar altijd doordacht. Op naar nieuw werk en een volwaardig album. Veel luisterplezier.

Electronic / Pop / Singer-songwriter