Szun Waves terug met volop experimentele ruimte

Label : Leaf Records

2018-09-08 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic / Jazz
6,5

Szun Waves - New Hymn To Freedom

Szun Waves is terug met een nieuw album. Het experimentele trio dat bestaat uit Luke Abbott, Portico Quartet’s Jack Wyllie, en Laurence Pike brengt hun tweede album New Hymn To Freedom uit dat weer bol staat van experimentele muziek.

Ruimte om te improviseren én te experimenteren
Het drietal opent met Constellation dat meteen richting gevend is; drums en synthesizers vormen de basis maar geleidelijk wordt de aandacht overgenomen door saxofonist Jack Wyllie. De drie heren weten vervolgens het nummer tot een geïmproviseerd klinkend geheel uit te bouwen. Wyllie vormt samen met de Australische drummer Laurence Pike en toetsenist Luke Abbott Szun Waves en de band weet op zijn eigen wijze meeslepende soundscapes te produceren. ‘Fall In The Water’ is wat rustiger maar ook hier ligt het improvisatieniveau hoog, overigens niet vreemd want blijkbaar is alles live ingespeeld en opgenomen. Het ruim zes minuten durende ‘High Szun’ kan door menigeen als euforisch geïnterpreteerd worden maar evengoed als een onsamenhangend geheel van klanken en ritmes. Laat onverlet dat dit nummer tot een soort van geïmproviseerde Jazz-rock-jamsessie wordt gepromoveerd door de drie heren. Daarentegen is de inmiddels uitgebrachte ‘Temple’ tijdens het eerste en laatste deel wat ingetogener, maar niet minder complex. Bij ‘Moon Runes’ weet Abbott zijn synths als een klassiek kerkorgel te laten klinken om het gaandeweg weer te vervormen naar iets kosmisch. De 12-minuten durende afsluiter én titelsong is een intrigerend stuk geworden waarin het trio pas bij het laatste deel nog één keer alle registers opentrekt. Uiteraard improviserend.

New Hymn To Freedom is vooral geschikt voor liefhebbers van experimentele en alternatieve muziek waarbij Jazz en Jazzrock de hoofdingrediënten zijn. Het zijn een zestal complexe composities geworden die muzikaal ongelofelijk goed en virtuoos in elkaar zitten maar waarschijnlijk niet geschikt zijn voor een breed publiek. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic / Jazz