T. Hardy Morris - The Digital Age Of Rome

Label : Normaltown Records

2021-07-11 07:00:00 • 3 min lezen

Rock / Singer-songwriter
8,5

Met zijn vierde album The Digital Age Of Rome levert de Amerikaanse T. Hardy Morris zijn visie op de moderne wereld af; een mooi psychedelisch stukje vakwerk met de nodige reflectie op onze huidige wereld.

Compleet nieuw album
Natuurlijk kennen we Morris als gitarist en zanger van Dead Confederate maar ook van zijn rol binnen de Indieband Diamons Rugs. The Digital Age Of Rome is in ieder geval een totaal ander album geworden dan gepland want begin 2020 legde Morris de laatste hand aan de opvolger van Dude uit 2018 toen de pandemie kwam en de wereld in zijn greep hield. Morris besloot een reeks nieuwe nummers te schrijven en maakte feitelijk een compleet nieuw album. Samen met producer Adam Landry nam hij dit nieuwe album op in Athens, Georgia waar hij woont en daarnaast riep hij de hulp in van Faye Webster voor de backing vocals en drummer Brad Morgan van de Drive-by Truckers naast nog enkele muzikale vrienden.

Geliefde auto
Het titelnummer is richtinggevend als Morris de tegenwoordige technologie en sociale media als hoeksteen van de samenleving noemt en vergelijkt met de klassieke wereld van Rome. Maar Morris trapt het album met het lekkere ‘Dirtrocker’ dat over een geliefde auto gaat en de liefde komt nogmaals voorbij als hij bij ‘Love Takes’ over de ware liefde gaat. Natuurlijk pakt ook hij terug naar de pandemie met ‘First World Problems’, het meest “stevige” nummer van het album en ‘Down & Out’, juist één van de meest melodieuze nummers.

Humor
Met ‘Shopping Center Sunsets’, ook weer zo’n lekker laid-back nummer met een subtiele Country-twang steekt hij de draak met de grote shopping centers die zo kenmerkend zijn voor Amerikaanse steden maar ook het materialisme van de Westerse wereld. Overigens is de bijbehorende video wel heerlijk cynisch en doorspekt van humor. Maar de Amerikaan kan liedjes ook mooi klein houden; ‘New New New …. Next Next Next’ is niet meer dat wat gitaarriffs en zijn stem en wat gedempte drums Toch hangt er iets van een deken van melancholie over dit nieuwe album maar dat zit nergens in de weg want het album biedt voldoende variatie. Het dromerige ‘Fake Gold’, waar we dus ook weer Faye Webster horen, is een meer dan prima nummer en afsluiter ‘Just Pretend Everything Is Fine’ is natuurlijk een titel met een cynische knipoog met de nodige 70’s invloeden.

Morris laat op The Digital Age Of Rome horen dat melancholie en een bepaalde manier van berusting wel erg lekker kan klinken. De Amerikaan bewijst een meer dan gemiddeld singer/songwriter te zijn en levert een persoonlijk en doordacht album af. Het is een eerlijke, openhartige maar vooral puike plaat waarbij Morris nergens door de ondergrens zakt. Integendeel, dit vierde album is meer dan onderhoudend en met het constante hoge niveau waarschijnlijk zijn beste album tot op heden. Veel luisterplezier!

Rock / Singer-songwriter