2015-01-06 07:00:00 • 12 min lezen

Take That - III

Label : Polydor Eindoordeel : 7,5

En toen waren er nog maar 3. Take That is geen Boyband meer maar een trio. Gary Barlow (geniaal muzikaal brein), Howard Donald en Mark Owen besloten door te gaan na het vertrek van twee andere bandleden en brengen nu hun eerste album uit in de huidige bezetting met de passende titel III.

De Boyband uit de jaren 90 Sinds de jaren ’90 is Take That een onophoudelijke hit machine geweest. Het vijftal scoorde hit na hit en waren hét synoniem voor een Boyband. Een begrip in muziekland. Hun grootste hit was toch wel ‘Back For Good’, dat met plaats 2 een hoge hit notering in Nederland kende. In 1995 is Robbie Williams de eerste dissonant van de band. Muzikale verschillen alsmede het drankgebruik en –misbruik waren de belangrijkste redenen voor de breuk. Uiteindelijk moeten we vaststellen dat die breuk Williams niet slecht is bekomen. Take That ging als viertal verder en het succes bleef in een wat mindere mate aanwezig. Dan is er in 2007 ineens de single ‘Shine’, een duet van Barlow en Williams. De vete is bijgelegd en er komt zelfs een come back van Williams in Take That. Het album Progress uit 2010 doet het goed en wordt alom geroemd als een stukje vakwerk in de popmuziek. Kort daarna stapt Williams toch weer uit de band en in 2014 besluit Jason Orange de band te verlaten. Het trio gaat verder en nu is daar dat toch wel onverwachte album.

Het Album De aftrap is een bekend recept. Lekker vlot openend schalt ‘These Days’ uit de speakers. Catchy, enigszins hoog gezongen. Met ‘Let In The Sun’ worden de registers nog verder geopend. Geholpen door een scala van producers zoals Greg Kurstin (oa. Lana del Rey), Stuart Price, Jeff Lynne (Paul Mc. Cartney, ELO) en John Shanks is succes vrijwel verzekerd. Sommigen hadden in het verleden al hun steentje bijgedragen aan het succes van Take That. De lekkere uptempo nummers rollen werkelijk over elkaar heen. Of je nu naar ‘Lovelife’ of ‘Freeze’ luistert of naar het met een mooi intro omlijste  ‘Portrait’, het klinkt allemaal als een klok. Op ‘I Like It’ worden de beats en bass extra vet aangezet waardoor het nummer tot een dancetrack gepromoveerd wordt. Daarentegen is ‘Give You My Love’ weer wat meer in de stijl van R&B. Dat de heren veel ervaring hebben en omringd worden door vakmensen kun je natuurlijk horen. Ook de opbouw van het album is subtiel evenals de samenstelling van de nummers. Om het album compleet te maken en om in de trend van Take That te blijven moet er ook zo nu en dan een moment van rust ingebouwd worden. ‘Higher Than Higher’ is zo’n geslaagd rustpunt op het album, net als de afsluiter van het reguliere album, ‘Flaws’; een echte ballad zoals we die van de heren kennen.

Eindoordeel De boys zijn mannen geworden en inmiddels gelouterd. En dat horen we natuurlijk terug. Op de luxe versie zijn ook nog aardige tracks terug te vinden. In totaal zijn er vier extra tracks te beluisteren waarvan ‘Amazing’ doet terugdenken aan de sfeer die ‘Back For Good’ opriep. Barlow schreef aan alle songs mee en is ook op vrijwel alles te horen. Hij is en blijft één van de creatieve bandleden van Take That. Dit album III laat horen dat de heren nog wel een tijdje meekunnen al zijn ze niet meer de jongste. Veel luisterplezier.