2015-05-27 07:00:00 • 4 min lezen

Tallest Man On Earth - Dark Bird Is Home

Label : Dead Oceans Eindoordeel : 8

De Noorse singer/songwriter Kristian Mattson alias The Tallest Man On Earth had even genoeg van het touren. Hij had even tijd nodig voor zichzelf, voor nieuw materiaal te schrijven en even aan alle hectiek te ontsnappen. Een andere reden was dat hij genoeg had van het altijd maar alleen touren met als gevolg dat hij “gedraineerd raakte”. Samen met BJ Burton gooide hij het over een andere boeg; de sound van dit album moest grootser worden; meer orkestraal. Het resultaat van deze zogenaamde rustperiode en de samenwerking is Dark Bird Is Home.

Tallest Man On Earth = TMOE Na een privé wat mindere periode is daar nu dus het nieuwe album Dark Bird Is Home. Een stem die soms aan Dylan doet denken en composities die meer instrumentarium herbergen dan we van deze Noor gewend zijn. Bestonden zijn vorige albums vooral uit nummers met zijn breekbare stem in combinatie met de gitaar, nu is daar ineens een complete begeleidingsband. En die combinatie brengt wat extra’s. Die stem à la Dylan is er nog steeds maar de band voegt wat extra’s toe aan de schrijverskwaliteiten van TMOE. Na de ijzersterke opener ‘Fields Of Our Home’ is daar ineens het met een Springsteen-sausje overgoten ‘Darkness Of The Dream’. Een prima track op het snijvlak van singer/songwriter en folk en het is rijk georkestreerd.

De Noorse troubadour Toch pakt Mattson nog regelmatig terug naar het recept waarmee hij tot op heden lof oogstte. Je kunt en mag ook niet verwachten dat deze Noor ineens 360 graden draait. ‘Singers’ en ‘Beginners’ zijn van die typische TMOE troubadourachtige songs met een hoog Dylan-gehalte. Ook ‘Little Nowhere Towns’ is erg ingetogen al is daar nu de piano als steun en toeverlaat prominent aanwezig. Met een nummer als ‘Sagres’ is de verrassing compleet. Het nummer doet denken aan dé relevatie van 2014, The War On Drugs, en is met een speelduur van ruim vijf minuten en de vele instrumenten één van de hoogtepunten op Dark Bird Is Home. Ook ‘Seventeen’ blijkt voor Mattson een muzikaal uitstapje; met de nodige percussie, gitaren en zelfs backing vocals bekent deze Noor kleur en laat horen dat hij tot écht wat anders in staat is. Afsluiter ‘Dark Bird Is Home’ is een wat melancholiek nummer dat heel subtiel wordt opgebouwd tot de terechte titelsong; de akoestische gitaar bouwt de song op waarna gaandeweg drums, gitaren en synths het nummer naar een ongekend niveau opstuwen.

Eindoordeel Tallest Man On Earth gebruikt zoals eerder gezegd op Dark Bird Is Home meer instrumenten en het geheel is eenvoudig gesteld rijker georkestreerd. Dat komt het geheel ten goede en het album is dan ook een groeibriljant geworden in het genre luisterpop. Elke luisterbeurt hoor je weer andere details waardoor je zonder het te merken de repeat-knop in blijft drukken. Veel luisterplezier.

19-21 juni : Best Kept Secret Festival – Hilvarenbeek 26 oktober : Tivoli - Utrecht