Tami Neilson - CHICKABOOM!

Label : Outside / V2

2020-02-29 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock 'n Roll / Soul
9

Tami Neilson - CHICKABOOM!

Soms zijn er artiesten bij wie de puzzelstukjes ineens op hun plaats lijken te vallen. Het nieuwe album CHICKABOOM! van de Nieuw Zeelandse (geboren in Canada) Tami Neilson wordt waarschijnlijk haar wereldwijde doorbraak.

Ode aan Mavis Staples
Op haar vorige album SASSAFRASS! uit 2018 werd al duidelijk dat met haar eigenzinnige mix van Blues/Soul/Country en Rockabilly we met een uitzonderlijk talent te maken hadden. Met de krachtige opener ‘Call Your Mama’ stroopt ze meteen de mouwen op en worden we de kamer ingeblazen; het nummer, dat een heerlijke “Southern twang” heeft, geeft meteen de richting en weet vanaf de eerste noot de juiste snaar te raken. De in Nieuw Zeeland woonachtige Tami is daar al een hele grote mevrouw; een statuur die ze op dit album volledig waar maakt want vocaal is de 42 jaar oude Tami ongenaakbaar.  Het gevoel van Blues, Country en Rock ‘Roll van enkele decennia geleden loopt als een rode draad door CHICKABOOM! Het swingende ‘Hey, Bus Driver’ is een dampende Rockabilly-song terwijl ze met een heerlijk accent op ‘Queenie Queenie’ alleen door wat percussie wordt begeleid, maar waarbij het toch onmogelijk is om stil te blijven zitten. En die Rockabilly-sound horen we bij ‘Tell Me That You Love Me’ nog eens terug waarbij Tami de woorden en zinnen in een onnavolgbare snelheid weet uit te spreken. Het lijkt wel een rap. Ook ‘Sister Davis’, een eerbetoon aan Mavis Staples, heeft een ongekende energie.

Geluid van vervlogen tijden
Die retro-, vintageachtige sound is echt heerlijk en past perfect bij de diepe stem van Tami. Het is prachtig om haar cynische lach te horen tijdens ‘Ten Tonne Truck’ dat ook weer sfeertje uit die Zuidelijke Staten van de VS oproep en zich ergens op het snijvlak van Blues en Country bevindt. Centraal op het album staat de Blues/Soul-ballad ‘You Were Mine’, het absolute hoogtepunt van dit nieuwe album waarbij zowel muzikaal als vocaal alles klopt en waar Tami het uiterste van haar stem vergt. Het kan ook niet anders dan dat we gaandeweg de vergelijking trekken met artiesten als Etta James, Wanda Jackson en Amy Winehouse uit recentere tijden. Mooi is het contrast bij het zoete ‘Any Fool With A Heart’, compleet met ooh’s en aah’s. Maar toch past dit nummer, dat doet denken aan de liedjes van Patsy Cline uit de jaren ’50, perfect in de tijdsgeest van dit album.

Als we een minpunt kunnen vinden dat is het dat de tien nummers nog geen half uur speeltijd klokken. Maar een kniesoor die daar op let want CHICKABOOM! is zo’n geweldig album dat je dat snel vergeet. Een album dat met een ongelofelijke energie en passie gemaakt is en heerlijk aanstekelijk werkt. Op de vraag of de muziek van Tami nu blues, soul of country is kunnen we maar één antwoord geven; dit album heeft alles! Het bijgevoegde boekje met artwork is zelfs in stijl. Tami Neilson is de absolute ontdekking van dit nog prille muziekjaar. Veel luisterplezier.

Blues / Rock 'n Roll / Soul