2016-09-27 07:00:00 • 3 min lezen

Tangarine - There And Back

Label : Excelsior Eindoordeel : 7,5

De beide broertjes Brinks die we als Tangarine kennen zijn terug met een nieuw album. Met There And Back bewijzen de heren dat we als Nederlanders ook close harmony en West Coast Sund kunnen combineren.

Op zoek naar succes Dat succes niet vanzelfsprekend is of spontaan komt aanwaaien is inmiddels bij iedereen wel bekend. Het is vaak een combinatie van geluk, de juiste mensen kennen en zo zijn er nog wel wat factoren te bedenken. De tweelingbroers Sander en Arnout Brinks kunnen hierover meepraten. Met hun zelf geschreven materiaal zochten ze stad en land af naar een platenlabel dat hun materiaal wilde uitbrengen. Na het nodige materiaal in eigen beheer te hebben uitgebracht was daar in 2013 de mogelijkheid om als huisband van DWDD te fungeren. De samenzang en hun muziek met duidelijke invloeden van artiesten als Bob Dylan en Simon & Garfunkel werd opgemerkt. Het album There And Back, dat door platenlabel Excelsior wordt uitgebracht, is ook nog eens in Arizona opgenomen met behulp van John Convertino en Joey Burns (Calexico) en het geheel ademt een prima sfeer uit.

Terugdenken aan Simon & Garfunkel e.a. Vanaf de eerste noot op There And Back zijn de al eerder genoemde invloeden hoorbaar en doen de nummers vertrouwd aan. De beide stemmen vullen elkaar niet alleen aan maar versterken elkaar ook. ‘New York City’ is de gedroomde opener en meteen is de meerstemmigheid prominent aanwezig en herkenbaar. De subtiele country invloeden passen prima bij dit midtempo nummer. Bij een nummer als ‘Stars In Your Eyes’ wordt de herinnering aan een Simon & Garfunkel of The Everly Brothers als vanzelf tot leven geroepen. Toch is de invloed van de beide heren van Caleixico hoorbaar. Op het lekker vlot klinkende ‘Things Go Like This Anyway’ is de pedalsteel lekker aanwezig waardoor het nummer ook weer een country kwinkslag en een vleugje Americana meekrijgt.

Akoestische gitaren en meerstemmigheid De meeste nummers hebben melodieuze arrangementen als basis waarbij de akoestische gitaren en de meerstemmigheid voor het karakter zorgen. Een nummers als ‘Love Could Tear Us Apart’ zou zo maar op een vinylplaat van The Everly Brothers kunnen staan en bij ‘My Friend’ en titelsong ‘There And Back’ hoor je misschien een jonge en vriendelijke Dylan. Typerend is de zangstijl van de tweeling; alles wordt vloeiend, langgerekt gezonden waardoor het geheel een wat melancholisch karakter krijgt. Het meest opgewekte nummer is waarschijnlijk ‘Where Did My Happiness Go’ dat ook weer een countryachtig karakter kent. Met ‘The Book That Can’t Be Read’ noemen we waarschijnlijk één van de beste tracks van het album en ook nu vormt een melodieus arrangement de basis waarbij het (akoestische) gitaarspel en de meerstemmigheid voor het karakter zorgen.

Eindoordeel Allereerst een compliment aan de broers Brinks voor de totstandkoming van dit album. Mede door de hulp van de heren van Calexico heeft There And Back een Amerikaans karakter meegekregen. Na enkele nummers geluisterd te hebben is de verrassing misschien verdwenen, maar toch blijft het gevoel overheersen dat je naar een prettig album luistert. Het geheel is opgenomen in Tucson, Arizona en waarschijnlijk is dit het beste materiaal dat Tangarine tot op heden heeft afgeleverd. Al met al een top-act. Veel luisterplezier.

8 okt. : Tivoli, Vredenburg, Utrecht 15 okt. : Patronaat, Haarlem 6 nov. : Apollo, Emmen 10 nov. : Luxor, Arnhem 11 nov. : Burgweeshuis, Deventer 13 nov. : Café de Stam, Joure 27 nov. : Mezz, Breda 22 dec. : Gebouw T, Bergen op Zoom

Meer data, check aktuele site.