2016-10-24 07:00:00 • 11 min lezen

Tanya Tagaq - Retribution

Tanya Tagaq – Retribution Label: Six Shooter Eindresultaat: 7 De Canadese zangeres Tanya Tagaq Gillis was dit jaar te zien op het Holland Festival. Haar experimentele vertelling die ze vertolkt op experimentele muzikale ondersteuning is op zijn minst opvallend te noemen. Het “Ajaaaja” en “Retribution” is vooral gezongen met kreten en uitingen die op een ritmische vorm in de muziek passen. Inuk Keel zang wordt dit genoemd. Ze heeft haar samenwerking met het Kronos Kwartet als met Bjork kunnen realiseren. Tussen deze sounds kun je haar eigen solo project vinden. Geen gemakkelijk in het gehoor liggende liedjes maar vooral songs waarbij geluid en stemgeluid wordt vervlochten tot een geheel. Daar waar mensen de grunt zang bij de metal vreselijk kunnen vinden, geldt dit ook voor de repeterende folkmuziek en de inuk. Om dit te kunnen aanhoren is er een andere manier van luisteren nodig. Iets wat een ontwikkeling nodig heeft, maar dat men deze vorm dan wel begrijpt en waardoor het uiteindelijk gemakkelijker in het gehoor ligt. De een noemt het kunst de ander vindt het weerzinwekkend, maar niet ieder schilderij hoeft mooi worden gevonden en wanneer het verhaal er achter zich openbaar laat, is het begrip groter. Voor de mensen die dit experiment onder de knie hebben, horen sentimentele uitingen van het sentiment. De doorstroom van “Aorta”, de ijzige kreten van Cold Wind of het drama van “Rape Me”. De rappper Shad weet het verhaal van “Centre” aan elkaar te rapper. Het is dan ook het enige nummer dat gemakkelijk in het gehoor ligt.