2016-11-26 07:00:00 • 10 min lezen

Tasseomancy - Do Easy

Label : Bella Union / PIAS Eindoordeel : 7

De twee zusjes Sari en Romy Lightman vormen het hart van Tasseomancy. Sinds 2008 timmeren de dames aan weg waarbij vooral hun boterzachte stemgeluid het handelsmerk is.

Een verhaal achter de titel Tasseomancy is natuurlijk een niet echt voor de hand liggende bandnaam; vrij vertaald betekent het zoveel als de toekomst voorspellen aan de hand van theeblaadjes. Al met al klinkt dat natuurlijk een beetje zweverig en daar zit misschien wel de verbinding naar de muziek en het geluid van dit duo. Vooral de ondefinieerbare, zachte, expressieve stemmen vormen het hart van Do Easy, dat overigens weer geïnspireerd is op een interpretatie “DE” (Do Easy) van de Amerikaanse schrijver William Burroughs; “Doing Whatever You Do In The Easiest Most Relaxed Way You Can Manage, Which Is Also The Quickest And Most Efficient Way”. Kortom, vaag, wat abstract en mystiek en laat dat nu juist de muzikale ingrediënten zijn waarmee Do Easy is doorspekt.

Je ontkomt er niet aan om zo nu en dan een parallel te trekken met Kate Bush Het album bestaat uit een elftal nummers die een geheel van dromerige folk vormen. Opener ‘Dead Can Dance & Neil Young’ is meteen sfeerbepalend waarbij de beide zussen meteen de kracht van hun meerstemmigheid laten horen. Al luisterend kunnen we niet ontkomen om paraellen te trekken naar de sfeer die Kate Bush in vervlogen tijden als geen ander wist neer te zetten. Dan mystieke, spookachtige horen we terug op ‘Jimi Infiniti’ maar vooral op ‘Misoula’ is de gelijkenis treffend.

Soms lief, soms lichtvoetig Titeltrack ‘Do Easy’ is vooral een lief nummer dat op een eenvoudige drumbeat voortkabbelt en een serene eenvoud en rust uitstraalt. Die rust komt pas echt tot uiting in het laatste deel van het nummer en de reprise waar je alleen het ruisen van de zee hoort. ‘Gentle Man’ is ook weer lichtvoetig en bij het laatste deel van het album pakken de zussen weer terug naar dat geluid dat dit album typeert. Afsluiter is ‘Eli’; de dames laten nog eenmaal horen waartoe ze vocaal in staat zijn, begeleid door wat pianospel en wat synths klokt dit mooie nummer een kleine zes minuten.

Eindoordeel Sereen, mysterieus en sprookjesachtig zijn trefwoorden die als eerste naar boven komen na het beluisteren van dit innemende album. Sari en Romy koppelen hun mooie stemgeluid aan stemmige popmuziek en dan ook nog vaak meerstemmig. Do Easy nodigt je eigenlijk uit naar de door de dames zelf gecreëerde wereld. Veel luisterplezier.