2015-04-24 07:00:00 • 10 min lezen

Team William - Drama

Team William - Drama Label: PIAS Eindoordeel: 8

Wanneer de Belgische indie pop rockers in 2009 hun debuut album presenteerden, lag er een veel belovende toekomst in het verschiet. De band speelde op belangrijke festivals en werd omarmd. Dit alles had een weerslag op zanger / gitarist Floris de Decker.

Met dit succes wordt er ook iets verwacht als het gaat om het vervolg. Reikhalzend keek men uit naar het tweede album. Maar het liep allemaal anders. De perfectionisme en obsessie om met goed nieuw materiaal te komen werkte averechts. De band viel uitelkaar totdat Floris zijn maatje Arne Sunaert weer kon overhalen, werd er een nieuwe ritmesectie gezocht . ‘School is Cool’ drummer Matthias Dillen en PPP bassist Nils Tijtgat komen het gat invullen. Het gevolg van ruim 6 jaar drama wordt omgezet in een album vol melancholische popliedjes, genaamd “Drama”.

“Stormy Weather”, “Nothing Ever Seems To Last” en “Back 2 Sleep” zijn al titels die alles zeggen in welke staat Floris zich verkeerde. “Feel You” is een mooi spannend nummer dat op dit album er uit springt. De donkere sound werkt hypnotiserend terwijl de rest van de songs muzikaal toch vrolijk overkomt. De jaren 90 synthesizers- sound van de single “1995” doet denken aan de OMD pop dat in die tijd erg populair was. Deze sound is overwegend te horen in de meeste nummers van Team William. Hier en daar met een knipoog richting The Cure of New Order. Met het slotnummer “Where It All Turns Black” wordt alles in een notendop gezegd waar het mis kan gaan. Maar nu is het Team weer compleet en staat de band weer vol energie te spelen op de podia.

4 juni is de band te zien in Paradiso te Amsterdam