2014-08-05 07:00:00 • 11 min lezen

Ted Nugent - Shutup&Jam

Ted Nugent - Shutup&Jam!

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

Controverse

Je zou het bijna vergeten na de hoeveelheid (politieke) controverse die Ted Nugent keer op keer de wereld in strooit ("het Midden-Oosten is één groot trainingskamp voor terroristen en onze troepen mogen daar nooit meer weg"), maar de bakermat van deze out-and-out redneck is muziek. En in de jaren '70 (maar ook in de 80's met de supergroep Damn Yankees) leverde dat een aantal uitstekende (honky tonk) rock platen op die stuk voor stuk standaardwerken zijn binnen de classic rock. De afgelopen jaren echter was de spoeling qua nieuw (of fatsoenlijk) materiaal echter nogal dunnetjes en leek The Nuge met name druk in de weer met op beren en minderjarige meisjes jagen terwijl hij, en passant, Obama nog even met de dood bedreigde en George W. Bush tot vrijwel heilige verklaarde. Concerten gaf hij nog wel, maar dan met name in zijn thuisland.

Het recept

Gelukkig heeft de man zijn weg naar de studio weer gevonden, dit keer niet gewapend met een Winchester maar met een rugzak vol degelijk materiaal en twee gastzangers onder de arm: ex- Van Halen man Sammy Hagar en frontman van de Nugent-band gedurende de gloriedagen Derek St. Holmes. Deze combinatie levert niet de second coming van rock 'n' roll op, maar wel een uitstekende verzameling songs waarvan zelfs de grootste chagrijn of tegenstander van Nugent's extreme denkbeelden wel een grote grijns op zijn of haar toet moet krijgen. Dit is namelijk feestmuziek op z'n Amerikaans: big, loud 'n' proud en gespeend van enige vorm van nuance. En met uitstekend gitaarspel van Nugent zelf die weer iets van zijn heilige vuur lijkt te hebben hervonden. Gitaarspelen kan 'ie namelijk als de beste. Als 'ie maar wil.

BBQ

Het is allemaal rete-catchy, non-pretentieus en na de eerste vier maten van elke song weet je wel ongeveer hoe de wind gedurende de rest van het liedje zal waaien. Dat is bij vele bands een achilleshiel en het valt Nugent te prijzen dat hij het juist tot zijn handelsmerk en kracht maakt.  En, laten we wel wezen, als je de tekst van een nummer als 'I Love My BBQ' hoort kun je vrijwel niet anders dan in de lach schieten en jezelf indenken dat het met Nuge samen aan de smeulende houtskool met een biertje in de hand toch nog best wel eens gezellig zou kunnen zijn.

Devies

Niets mis met dit nieuwe album van Ted Nugent dus, behalve misschien de lengte (had een liedje of drie korter gemogen). Fans van het eerste uur die alweer een paar decennia waren afgehaakt moeten deze plaat beslist eens luisteren en mensen die van high energy, good time rock 'n' roll luisteren ook. Als de man nu zelf eens het devies van zijn albumtitel te harte neemt vanaf hier dan kan het maar zo zijn dat The Nuge een tweede muzikale jeugd te wachten staat. De opvolger van dit 'Shutup&Jam!' schijnt in ieder geval al in de stijgers te staan. Laat maar komen!

Eindoordeel: 7,5/10