2015-08-02 07:00:00 • 6 min lezen

Teenage Time Killers - Greatest Hits, Vol. 1

Teenage Time Killers – Greatest Hits, Vol. 1

Label: Rise records

Eindoordeel: 5/10

Wie is u?

De kans bestaat dat u nog nooit van de Teenage Time Killers gehoord heeft en dat u enigszins vreemd opkijkt dat er van dit stelletje anonimo’s een heuse ‘Greatest Hits’ plaat verschenen is. Wees echter gerust: het is allemaal een geintje. TTK is namelijk een gelegenheidsproject waaraan diverse grootheden uit de rock en metal hebben meegewerkt. Denkt u ondermeer aan Corey Taylor (Slipknot), Randy Blythe (Lamb Of God), Dave Grohl (Foo Fighters) en Nick Oliveri (QOTSA). De initiatiefnemers van dit alles zijn Reed Mullin (CoC) en Mick Murphy (My Ruin) en als je al deze namen bij elkaar optelt zou je toch denken dat we hier met iets heel erg speciaals te maken hebben. Wel, ook die mythe moet ik tot mijn grote spijt ontkrachten. ‘Greatest Hits, Vol. 1’ is namelijk een verzameling van half-ontwikkelde ideeën; in speelduur variërend van ruim 1 minuut tot krap aan 3.

Wie heeft er het meeste lol?

Muzikaal zweeft het ergens tussen punk, hardcore en thrash in. Soms werkt het, zoals in ‘Hung Out To Dry’, ‘Say Goodnight To The Acolyte’, ‘Egobomb’, ‘Son Of An Immigrant’  en ‘Barrio’, maar vaker is het een treinwrak van jewelste waarin alles maar niet samen wil komen. En ondanks dat de line-up per liedje wisselt is dat aan het eindproduct amper af te horen. Slechts enkele vocalisten weten echt hun stempel op de liedjes te drukken terwijl het spel van Grohl (die hier op de helft van de tracks de bass speelt en niet drums) helemaal niet te onderscheiden is. De muzikanten zelf hebben er ongetwijfeld de grootste lol in gehad en wellicht is deze plaat dan ook nog wel het meeste voor hen. Het schijnt zelfs dat dit uiteindelijk een soort van rondreizend circus moet gaan worden waar men in verschillende hoedanigheden op de podia zal staan. Op basis van dit album niet een echt hele opwindende gedachte.

Het euvel

Zoals zo vaak bij dit soort gelegenheidsprojecten die stijf staan van de grote namen bezwijkt de inhoud danig onder het collectieve gewicht van de deelnemers. Dat is bij dit ‘Greatest Hits, Vol. 1’ niet erg veel anders. Op z’n best is dit een ode aan 40 jaar punk en op z’n slechtst een uit de hand gelopen zondagmiddag jamsessie op het plaatselijke muzikantenpodium waarbij de bierflessen lustig tegen het voor de bühne hangende kippengaas worden gesmeten. Zoals te verwachten bij muzikanten van dit kaliber staat het speltechnisch allemaal wel als een huis, maar te vaak doet luisteren naar dit werk je verlangen naar wanneer het nu eens afgelopen zal zijn. En met iets van slechts 42 minuten speelduur op de teller kan dat nooit de bedoeling zijn geweest. Uiteindelijk zal de sticker met namen op de albumhoes dit werk wel gaan verkopen, maar op basis van inhoudelijkheid zijn er zoveel betere manieren om je tijd te spenderen. Tuinieren bijvoorbeeld. Desnoods.

Dynamic Range Value: DR5

Eindoordeel: 5/10