Mysterieus en "Noir"-album van Tempers

Label : Dais Records

2019-11-25 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Elektro / Indie
7,5

Tempers - Private Life

Tempers is een duo dat de metropool New York als thuisbasis heeft. Met bands als Nirvana maar ook New Order als inspiratiebron, hebben Eddie Cooper en Jasmine Golestaneh een eigen stijl ontwikkeld waarbij Jasmine de vocalen voor haar rekening neemt en Eddie Cooper de multi-instrumentalist is. Hun nieuwste album heeft de titel Private Life meegekregen.

Diverse muziekstijlen maar de Elektronica overheerst
Op de opener en single ‘Capital Plains’ bekent het duo meteen kleur; de wat gedempte stemmen zijn wat ondergeschikt aan de synths en drums en het geheel voelt wat duister aan; een gevoel dat als een rode draad door het gehele album loopt. Met ‘Leonard Cohen Afterworld’ (een stukje tekst uit Nirvana's ‘Pennyroyal Tea’) neemt het duo wat gas terug; de beats krijgen een wat rustiger tempo maar de stem van Jasmine is wel sprekender aanwezig. Het eerste deel van dit nieuwe album wordt dan afgesloten met de al eerder uitgebrachte duistere ‘Peace Of Mind’. Diverse muziekstijlen zoals Post-Punk, Dreampop maar evengoed Dance worden subtiel met elkaar vermengd waardoor je een haast hypnotiserende cocktail krijgt die het ook in het clubcircuit erg goed kan doen.

Psychedelisch
Na het eerste deel is er met ‘Filters’ zowaar een verrassing; upbeat, uiterst dansbaar en een vleugje Synthpop uit de jaren ’80 maken dit tot één van de meest lichtvoetige tracks. ‘Daydreams’ leunt dan weer zwaar op een donkere beat terwijl tracks als ‘Push/Pull’ en ‘Sleep’ door het diffuse gitaarspel meer een psychedelisch karakter krijgen. Met ‘Guidance’ hebben we waarschijnlijk de beste track; op een haast bezwerend pulserend ritme wordt deze track tot een soort trance-track gepromoveerd. De duistere deken die over het gehele album gedrapeerd is wordt in de instrumentale afsluiter ‘Exit’ nog één keer gladgestreken.

Tempers heeft een eigen sound ontwikkeld die ergens in het midden houdt van Dark Indie, Synthpop en Elektronic. Niets lijkt of klinkt wat het is lijkt het wel. Gitaren worden vervormd, de stem van Jasmine galmt en altijd ligt er een laagje van Elektronica als vernis over de tracks. Veel luisterplezier.

Alternative / Elektro / Indie