2015-11-06 07:00:00 • 4 min lezen

Teramaze - Her Halo

Teramaze – Her Halo

Label: Mascot

Eindoordeel: 7,5/10

Stijl en intentie

Progressieve Metal. Of je vreet het op als zoete koek, of je luistert er naar in de verwondering dat zoveel talent zo weinig vernieuwend weet te zijn. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Een band als Fates Warning weet tot op de dag van vandaag nog steeds de grenzen op te zoeken en ook Cynic zit aan de goede kant van de streep. Maar dan heb je ook die andere categorie en daar schaar ik de Dream Theaters van deze wereld voor het gemak maar even onder. Bands die ooit hun template bepaalden en die daar ook eigenlijk niet meer vanaf zijn geweken. Voor DT duurde het ontwikkelen van dat template een paar albums, maar voor veel bands die in haar voetsporen traden was het meteen vanaf het debuut al raak. Het Australische Teramaze valt duidelijk in de laatste categorie, waarbij moet worden opgemerkt dat de band ook duidelijk roots in de power metal en melodische rock heeft. Wat je dus krijgt zijn lange nummers, complexe tempowisselingen, stevige riffs, grootse chorusses  en een zanger die met gemak de hoogste regionen haalt. En informatie. Heel veel muzikale informatie.

Circus Maximus

Circus Maximus is een naam die me regelmatig te binnen schoot bij het luisteren naar dit conceptalbum ‘Her Halo’. Zeker een song als ‘To Love, A Tyrant’ heeft alles wat CM ook zo kenmerkt. Catchy hooks, stevige stukken, fijne melodie en uitmuntend zangwerk. Het overklast aan alle kanten het dik twaalf minuten durende openingsnummer (‘An Ordinary Dream’) dat, alhoewel niet onaardig, als geheel niet helemaal tot zichzelf weet te komen. Het titelnummer is een powerballad avant la lettre maar dan, uiteraard, stijf staand van muzikale krachtpatserij en zo meeslepend als ze maar komen. Ook hier weer duidelijk de CM invloeden, alhoewel nergens storend. De daaropvolgende twee nummers tikken wat ongemerkt aan je voorbij, niet geholpen door het feit dat de refreinen niet heel erg memorabel zijn. Pas bij het instrumentale ‘Trapeze’ slaat de vlam weer heerlijk stevig in de pan met een uitmuntende riff die in de verte wel wat heeft van Led Zeppelin’s ‘Moby Dick’, alvorens het geheel wel erg Dream Theater wordt en de song meteen inzakt als een veel te logge pudding vanwege de overbekendheid van de sound. De meeslepende tranentrekker ‘Broken’ is vervolgens zo’n songs waar menig AOR band een moord voor zou doen, inclusief epische gitaarsolo aan het einde. Beetje zoet, maar op zich best lekker.

Op je wenken

‘Delusions Of Grandeur’ sluit het album tenslotte in typische stijl af, zonder echt uit elkaar te spatten van de grootsheid waarover men in de titel spreekt. Toch een niet onaardig nummer, dat hooguit minder impact heeft omdat het te naadloos aansluit op wat al vooraf gegaan was. En daarmee is de plaat dan ook wel opgesomd. In z’n soort is dit namelijk best een hele goede CD zolang je er niet in stapt met de verwachting dat hier het wiel opnieuw uitgevonden zal worden. Dat wordt het namelijk niet. Wat het album redt van de vergetelheid is het feit dat Teramaze altijd melodie voor techniek plaatst en dat deze melodieën in de regel gewoon heel erg sterk zijn. Het technische gefröbel daaromheen ervaar je meer als noodzakelijk kwaad. Iets dat de band blijkbaar ook uit haar systeem moet krijgen om de rest van de muziek te kunnen laten spreken. Zoals gezegd is Circus Maximum een heel duidelijk referentiepunt en liefhebbers van die band moeten hier dan ook absoluut eens komen luisteren. Als geheel scoort ‘Her Halo’ een dikke voldoende zolang je niet bekend bent met de rest van de catalogus van de band. Ben je dat wel, dan verbaas je je wellicht over hoe weinig er veranderd is sinds het debuut. Maar ja, ook dat is de hedendaagse metalsoort die zichzelf als progressief voor doet en daarvoor koop je Teramaze ook niet. Je koopt deze nieuwe Teramaze omdat je op je wenken bedient wilt worden. En dat word je. Rijkelijk.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel: 7,5/10