2014-02-13 07:00:00 • 6 min lezen

Tettero – Point of View

Jazz, blues, funk   De eerste nummers van de nieuwe cd “Point of View” van Folker Tettero roepen herinneringen op aan de populaire jazzrock uit de begin jaren ’70, aan de gitaarhelden of -goden, zoals destijds de gebruikelijke aanduiding was. De eerste twee nummers, waaronder de titelsong, zijn lekker hoekig en strak en vallen op door de bluesy en jazzy touch. Deze uptempo nummers liggen goed in het gehoor, vooral in de gedeelten waar drums en bas een dwingender rol spelen met frisse variaties op het strakke lijnen. De cd bevat meer nummers in deze categorie, waarbij de band veelvuldig gebruik maakt van verschillende stijlen in een compositie. Toch is dit slechts een deel van het muzikale spectrum dat het trio Tettero bestrijkt. Opvallend is het bijna voelbare plezier waarmee de nummers worden gespeeld. De composities zijn enerzijds zeer toegankelijk, anderzijds toch met voldoende diepgang, met oog voor het details en raffinement.  Het rustige “Eyes” is een juweeltje. Het doet me denken aan het fantastische “Yawn” van de ”Shinola” cd van John Scofield (uit 1988) en doet daar zeker niet voor onder. Dit geldt ook voor laatste nummer van de cd “Clouds”. Ogenschijnlijk tegenovergesteld hieraan is de vette, ruwe sound met gruis in het nummer “Only You Can”, à la Johnny Winter in zijn hoogtij dagen.    Ondanks de grote afwisseling in stijlen waardoor je zou kunnen concluderen dat het aan consistentie ontbreekt, is Tettero er in geslaagd de samenhang tussen de composities te behouden; een compliment voor de groep en de componist. Wellicht heeft het feit dat alle nummers in slechts een paar weken zijn geschreven hieraan bijgedragen.    Concluderend, bevalt het cd’tje mij uitstekend en zal het zeker goed doen bij een groot publiek. De schijnbaar magere bezetting van gitaar, bas en drums doet aan de toegankelijkheid niets af, maar geeft het geheel eerder een eigen, authentiek gezicht. Een echte aanrader.