Nieuw album Jump On Board van de Schotse formatie Texas

Label: PIAS

2017-05-13 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Texas - Jump On Board

In 1989 was daar de single ‘I Don’t Want A Lover’. Het nummer werd een internationale hit voor Texas, de band die naast The Simple Minds uit zouden groeien tot Schotland’s beste muzikale exportproduct. Nu is daar het nieuwe album Jump On Board.

Bekend om de hitsingles
Sinds 1989 heeft de band wiens gezicht én sound wordt bepaald door zangeres Sharleen Spiteri een kleine 40 miljoen albums verkocht waarvan vooral White On Blonde (1997) en The Hush (1999) het meest succesvol waren. Iedereen kent wel die “ik-krijg-die-niet-uit-mijn-hoofd” melodie van ‘Say What You Want’ en nummers als ‘Black Eyed Boy’ en ‘Summer Son’. Na een korte pauze was daar in 2013 het wat minder succesvolle album Conversation en enkele jaren geleden werd het 25-jarige jubileum opgeluisterd met het compilatiealbum 25 waarop een aantal hits in een nieuw jasje werd gestoken en opnieuw gearrangeerd. De band uit Glasgow die vooral bekend staat om zijn catchy hitsingles en niet zozeer om de pakkende albums is nu terug met het nieuwe album Jump On Board.

Een aantal nummers klinkt erg vertrouwd
De vraag is natuurlijk dit nieuw hoe dit nieuw album klinkt. Opener ‘Let’s Work It Out’ doet je denken dat Sharleen Spiteri en band op “cruise control” eerder ingeslagen wegen bewandelen. Een disco achtig, midtempo nummer met zo’n typisch gitaarriff en strijkers om het af te maken. Hierna is er gelukkig een positieve verrassing want ‘Can’t Control’ heeft iets sinisters over zich compleet met een sample dat je doet terugdenken aan de betere spaghetti westerns van weleer. De tweespalt die je bij deze twee nummers voelt en hoort blijft eigenlijk wel op het gehele album aanwezig. Nummers als ‘For Everything’ en ‘Won’t Let You Down’ klinken wel erg vertrouwd.

Shireen Spiteri’s stem blijft een sterk wapen
Toch zijn er nog genoeg positieve aanknopingspunten te noemen. Het lekker pittige ‘Tell That Girl’ is al een aardige surprise maar bij ‘Sending A Message’ laat Shireen écht horen waartoe ze vocaal in staat is. Zoals wel vaker treedt de zangeres naar voren maar hier gaan de credits ook naar Ally McErlaine op gitaar. Texas heeft al jaren een patent op ijzersterke melodieën en dat is dus ook Jump On Board niet anders. Bij ‘Great Romances’ herleeft de sound van de sixties. Bewust of niet bewaard de band uit Glasgow het best voor het laatst. Afsluiter ‘Round The World’ is misschien wel de beste track van het album.

Shireen Spiteri heeft een stem die je herkent uit duizenden en Texas heeft daarnaast ook nog eens zijn eigen sound en DNA. Dat is op Jump On Board niet anders en het is dan ook weer een album geworden met een herkenbaar geluid. Niet radicaal verrassend of vernieuwend maar wel met enkele ijzersterke tracks. Gewoon lekkere popmuziek die lekker weg luistert en waarbij de stem van Shireen de spreekwoordelijke kers op de taart is. Veel luisterplezier.

Texas live:
15 november : Tivoli, Vredenburg, Utrecht

Pop