2015-02-17 07:00:00 • 4 min lezen

Texas - Texas 25

Label : PIAS Eindoordeel :8,5

Ondanks de meer dan 35 miljoen verkochte albums is Texas misschien wel één van de meest ondergewaardeerde bands van het afgelopen decennia. Uitzondering zijn Schotland en Engeland want deze uit Glasgow afkomstige band is daar wél wereldberoemd. Omdat de band 25 jaar bestaat wordt er dit jaar een feestje gevierd met onder andere een speciale terugblik, getiteld Texas 25.

Wereldberoemd in Schotland De band is eigenlijk geformeerd rondom Sharleen Spiteria, Ally McErlaine en Johnny McElhone. De jaren daarna vertrekken en komen er muzikanten bij maar dit trio behoort nog steeds tot de vaste bezetting. In 1989 breekt de band door met het album Southside en de daarvan afkomstige hit ‘I don’t Want A Lover’.  In de jaren daarna gaat het succes, niet altijd in gelijke hevigheid, door. Nummers als ‘Back Eyed Boy’, Once In Our Lifetime’, ‘Inner Smile’ en ‘ Say What You Want’ zijn nummers die iedereen zal herkennen en tot ieders verbeelding spreken maar toch doet de bandnaam Texas dat niet. Overigens is naam afkomstig van de beroemde film Paris, Texas. In 2013 komt het voorlopig laatste studioalbum van Texas uit met als titel The Conversation.

Gemixed in de studio van The Black Keys Naast een al vrijwel uitverkochte tour dit jaar is er dus dat verzamelalbum met de titel Texas 25. Maar let op, het is niet zomaar een verzamelaar. Naast de vier nieuwe tracks waaronder de single ‘Start A Family’ horen we een achttal bestaande nummers waarvan de band het (meer dan) de moeite vond om deze te bewerken. Een vleugje meer soul, een paar extra blazers zodat alles nét iets anders klinkt. Die bewerking vond plaats in de beroemde New York’s Truth & Soul studio waar eerder materiaal van Adele en Amy Winehouse opgenomen werd. Vervolgens werd de American Roadtrip doorgetrokken naar Nashville om in de studio van The Black Keys het nieuw opgenomen materiaal te mixen. Het resultaat mag er zijn ondanks dat alles natuurlijk wel herkenbaar blijft. Nummers als ‘I Don’t Want A Lover’ en ‘Summer Son’ zijn sterker uit de mix gekomen en misschien is het laagje dat Dan Auerbach heeft aangebracht heeft wel kenmerkend.

Dubbel CD Het eerste schijfje, met als subtitel “The Soul And Triuth Sessions” bevat dus naast de acht bewerkingen vier nieuwe tracks die ook weer prima passen in dat toch wel typerende geluid van Texas. Dat typerende laat zich moeilijk omschrijven als is het misschien wel het stemgeluid van Sharleen Spiteria, frontvrouw van de band. Het tweede schijfje bevat vijftien nummers die samen een doorkijkje geven naar het oeuvre dat de band in 25 jaar heeft opgebouwd. Hieronder een aantal album-versies maar ook remixen.

Eindoordeel Texas 25 is niet zomaar een verzamelaar. Het is een retrospective van waar de band voor stond en staat. Oorspronkelijk materiaal, vier prima nieuwe songs en bestaand materiaal dat geheel is opgepoetst en op basis van nieuwe uitgangspunten is geremixt. Kortom, een mooi overzicht van wat Texas was, is en gaat worden? Laten we hopen dat de tour uitgebreid wordt naar het vasteland en dat Texas Nederland gaat aandoen. Dat zou mooi zijn. Veel luisterplezier.