Overtuigend nieuw album voor The 1975

label : Polydor

2018-12-12 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

The 1975 - A Brief Inquiry Into Online Relationships

Het nieuwe album van de Britse formatie The 1975 zorgt voor de nodige gespreksstof. Liefhebbers en kenners vechten om hun gelijk en de meningen lopen uiteen van briljant tot imitatie. Toch is A Brief Inquiry Into Online Relationships een overtuigend album.

Afkickproces
Feit is dat de eerdere album van The 1975 meer dan goed waren en ook als zodanig beoordeeld. Een ander feit is dat we met z’n allen getuige zijn geweest van het afkickproces van frontman Matty Healy en het is dan ook niet vreemd dat we A Brief Inquiry Into Online Relationships in deze levenservaring worden meegenomen. Natuurlijk horen wij ook de overeenkomsten met Bon Iver’s 22, A Million, bij de 2018-uitvoering van ‘The 1975’ waarmee de band opent. Vervolgens is daar het uptempo ‘Give Yourself A Try’ dat zwaar op de synths leunt. Vervolgens is daar de catchy hitsingle ‘Tootimetootimetootime’ die je niet meer uit je hoofd krijgt en waar Healy niet exact meer weet hoe vaak hij die andere vrouw kuste en meer (I swear that I (Swear that I) / I only called her one time / Maybe it was two times? / I don't think it was three times / It can't be more than four times).

Veelzijdig album
Verrassend is ‘How To Draw / Petrichor’ dat erg goed wordt opgebouwd en met ‘Love It If We Made It’  hebben we misschien wel het beste nummer te pakken met een stevige beat, niet mis te verstane teksten (“We're fucking in a car, shooting heroin”) en een vocaal ijzersterke Healy. Het eerste momentje van rust is het akoestische ‘Be My Mistake’ en verder is vooral het laatste deel wat rustiger met nummers als ‘Surrounded By Heads And Bodies’ waar de frontman terugblikt op zijn afkickperiode en ‘Mine’, dat wat jazzinvloeden kent en smaakvol wordt neergezet. Dé hitsingle op dit album en waar alles bij elkaar komt is waarschijnlijk ‘It’s Not Living (If It’s Not With You)’ en ook dit is zo’n nummer dat je eindeloos kunt draaien. Afsluiten doet de band in stijl met ‘I Always Wanne Die (Sometimes)’dat elementen van een klassieke rocksong in zich heeft.

A Brief Inquiry Into Online Relationships is een album dat fantastisch in elkaar zit. Geen consistente lijn qua muziekstijl maar de band haalt werkelijk alles uit de kast om met maar liefst 15 tracks te overtuigen. En dat doen ze met als resultaat dat dit album bij elke luisterbeurt mooier wordt. Soms intiem, soms knallen uit de speakers. Op 28 juni staat de band op het Rock Werchter festival zodat we ze ook live kunnen bewonderen. Veel luisterplezier.

Pop