The 1975 –Notes On A Conditional Form

Label: Polydor

2020-05-22 07:00:00 • min lezen

Elektro / Pop
7,5

The 1975 –Notes On A Conditional Form

Het leven van The 1975 bestaat niet meer uit de grijstinten, maar het gaat voor de nieuwe generatie alleen om een wereld dat bestaat uit keuzes. Zwart Wit, wel of niet willen veranderen, wel of niet investeren in milieu wel of niet ergens voor staan om de wereld voor de jonge generatie een kans te geven. De oudere generatie heeft het allemaal verknalt en daar moet nu maar eens verandering in komen! Het statement van Greta Thunberg wordt door deze heren gedeeld.

Het is dan ook de introductie van het nieuwe album ‘the 1975’ van The 1975 om vervolgens als een post punk song ‘People’ hardhandig de historie en politici en wie dan ook te beschuldigen van leugens en bedrog. Nee, hier zijn de Britse heren uit Manchester goed bezig. Vol raggende gitaren en vingerwijzend naar anderen een statement en start te maken van hun nieuw album. Dat vervolgens wordt opgevolgd met een elevatormusic vuller met de titel van ‘The End (Music for Cars)’. Nee deze heren gaan voortaan met het openbaar vervoer om het milieu te redden en vervolgens heel hard roepen dat ze als supportact van Coldplay mee willen. Die op hun beurt weer een theater huren (met 30 personeelsleden) die hun show dan gaan streamen via hun eigen Youtube kanaal.
Maar daar heeft deze act ook aan gedacht. Het evenzeer instrumentaal en diep elektro nummer ‘Streaming’ zal dan vast het openingsnummer zijn.  Het zou mooi zijn dat deze heren het houden bij de songs waarmee men het publiek en hun fans mee bevredigd. Lekkere elektro popsongs als ‘The Birthday Party’, ‘Then Because She Goes’ en ‘You and Me Together’, waar deze act wel goed in is wordt afgewisseld met dancesongs Yeah I KNow of singersongwriters songs als ‘Jesus Christ 2005 God Blessed..’ en ‘Roadkill’.
De songs waar hun oudere Manchester generatie uit de jaren 80 en 90 de loper voor heeft uitgelegd. New Order, Happy Mondays, The Stone Roses, en later Oasis, Blur die de elektropop en gitaren mengen tot een eigen popsound.

Het album bevat 22 songs en wanneer men de eerste 5 protestsongs had weggehaald, was dit een lekker divers album geweest en kon men live op hun shows hun mening geven. Nu wordt dit album door deze eerste songs zo bepaald dat de overige songs in de schaduw hiervan staan. Maar er is een oplossing! Skip de eerste 5 songs en dan heb je  een mooi album!

Elektro / Pop