In Spades van The Afghan Whigs wederom vol demonen

Label: Sub Pop Records

2017-05-15 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Rock
8,5

The Afghan Whigs - In Spades

Bij de aankondiging van een nieuw album van The Afghan Whigs of Greg Dulli wordt menig persoon wat onrustig en gaat wat zenuwachtig wiebelen op zijn of haar stoel. Het nieuw album van deze rockband uit Cincinnati heeft de titel In Spades meegekregen en is weer een pareltje geworden.

Misschien iets milder
In Spades is pas het achtste album van deze Amerikaanse formatie. In ’88 maakten we kennis met deze alternatieve rockband waarvan we frontman Greg Dulli (gitaar/vocals) en John Curley (basgitaar) ook nog in de huidige samenstelling terug horen. De afgelopen jaren ontwikkelde de band zich door maar vanwege een juridisch conflict met hun platenlabel en in de nasleep daarvan een depressie bij Dulli houdt de band het in 2001 voor gezien. Dulli gaat met een ander zwaargewicht, Mark Lanegan, aan de slag maar evengoed weten ze samen ook de weg naar de harddrugs te vinden. Toch helpen ze elkaar uit de spreekwoordelijke goot en na een eerste reünie in 2006 besluit de band pas in 2012 weer écht nieuw materiaal op te nemen. Met Do The Beast keert de band terug aan het muzikale front en nu is daar hun nieuwste album In Spades; misschien iets milder maar wederom van een hoge kwaliteit.

Veelzijdig en “full of demons
Vanaf de eerste seconde is In Spades spannend. Opener Birdland begint met wat strakke, staccato synthklanken en de neerslachtige stem van Dulli aangevuld met soepel akoestisch gitaarspel. De opener kunnen we nog als subtiel betitelen maar bij het vervolg ‘Arabian Nights’ worden de bekende registers opengetrokken. De dreigende, voortstuwende drums en de rauw klinkende elektrische gitaren in combinatie met de stem van Dulli zorgen voor een onvervalst bombastisch rocknummer. Vervolgens is daar dan ineens ‘Demon In Profile’, een nummer dat duidelijke andere muzikale invloeden toelaat maar waarbij Dulli en band ook weer letter vol zitten van demonen, zo blijkt wel uit de teksten. Zo toont de band tijdens het eerste deel van het album aan dat het veelzijdig is, dat soms de scherpe kantjes eraf zijn om vervolgens weer de tanden te laten zien.

Een “spooky” sfeer
Zo is In Spades een boeiend album. Het ietwat lichtvoetige ‘Oriole’, compleet met strijkers, is een geweldig melodieus nummer terwijl bij het bombastische ‘Toy Automatic’ de band erg op de synths leunt. Hoe heerlijk is het dan om rocker ‘Copernicus’ uit de speakers te horen galmen en om Dulli met zijn kopstem een “spooky” sfeer te horen creëren bij ‘The Spell’. Eén van de betere nummers op het tweede deel zal zeker ‘Light As A Feather’ zijn; een nummer dat diverse muzikale secties krijgt met als resultaat een ijzersterk opgebouwd nummer. Misschien de grootste verrassing op dit album is de schurende en verwoestende ballad ‘I Got Lost’ waar Dulli zijn complete ziel en zaligheid in legt.

In Spades was het wachten waard. De albumcover doet het ergste vermoeden en door de teksten heen blijkt inderdaad dat Dulli nog lang niet alle demonen verdreven heeft. Ondanks dat voor de liefhebbers van het eerste uur de meest scherpe kantjes verdwenen zullen zijn is In Spades absoluut een heerlijk en ijzersterk album geworden. Dulli geeft ons wederom een kijkje in zijn duistere innerlijke ik. Verder is het artwork mooi verzorgd inclusief alle teksten. Eentje voor in de jaarlijstjes. Veel luisterplezier!

The Afghan Whigs live:
9 augustus : Paradiso, Amsterdam

Alternative / Rock