2014-02-16 07:00:00 • 4 min lezen

The Allman Brothers Band - Live at Beacon '92 & Great Woods '91

The Allman Brothers Band – Live At The Beacon Theatre (cd) The Allman Brothers Band – Live At The Great Woods (dvd) Label: Epic/ Sony Eindoordeel: 8,5

Duane en Gregg Allmond schijven geschiedenis met hun band in 1971. Live At The Fillmore East werd uitgebracht en is in de Southern Rock een van de meest klassieke live albums aller tijden. Wellicht mede door de dood van Duane en bassist Barry Oakley die beide na de release bij een motorongeluk om het leven kwamen.

Nu tig jaar later verschijnt het live album dat in 1992 is opgenomen door The Allman Brothers Band. Tevens wordt het concert van Great Woods (1991) gelijktijdig op dvd uitgebracht. Gregg Allmond en zijn mannen laten horen en op de dvd zien dat het nog steeds een wervelende act is. Zeker voor de Southern Rock zijn deze uitgaven een juweeltje. Heerlijke gitaarsoli die als vanouds klinken. “Statesboro Blues”, “You Don’t Love Me’ kennen weer dezelfde frisheid als 20 jaar eerder. Maar ook nieuwe nummers als ‘End Of The Line” en “Blue Sky” zijn meer dan de moeite waard. Nieuwe nummers zijn natuurlijk erg betrekkelijk met een album van de concert dat inmiddels 20 jaar geleden is. In de afgelopen jaren heeft de band nauwelijks nieuwe albums uitgebracht. Wat er uitkwam zijn voornamelijk live albums en compilaties geweest. Warren Hayes en Allan Moody spelen tegenwoordig in Gov’Mule en in 2000 kwam er een docu film dat de band met een Oscar-script winnende film “Almost Famous”. Al heet de band in de film Stillwater. Toch is het een act waar de blues liefhebbers hun heil in kunnen zoeken. Zo staan op deze schijven prachtige versies van het 12 minuten durende “Whipping Post” en het bekende instrumentale Jessica ook 12 minuten. De dvd kent iets minder aantal nummers maar het is prachtig om deze band met dubbele drums te zien. Zo missen de nummers “Dreams”,”Come On In The Kitchen” en “Seven Turns” op de dvd. Maar op beide schijven staat het “In Memory Of Elizabeth Reed” van 20 minuten. Beide schijven zijn dan ook zeker de meer dan moeite waard !