The Artisanals - Zia

Label : Rocksnob

2021-09-05 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Rock
9

The Artisanals - Zia

Zia is het tweede album van de Amerikaanse Rockband uit Charleston, South Carolina. Laat duidelijk zijn, de typering rockband geeft een wat vertekenend beeld maar de band leunt zwaar op de jaren ’70 invloeden en de Americana en Altcountry zijn ook nooit ver weg.

Uniek stemgeluid
De band die bestaat uit Johnny Delaware (zang, gitaar), Clay Houle (gitaar), Eric Mixon (bas) en Ian Klin (keyboards) trapt af met ‘Fear To Fail’, een semi-akoestisch nummer dat je de adem ontneemt door schoonheid. Vervolgens is er met ‘Heading Somewhere’ een eerste song waar de invloeden uit de rockmuziek van de Jaren ’70 duidelijk boven komen drijven. Een soepele melodie, een echoënde gitaar en dat unieke stemgeluid van Johnny Delaware zorgen ervoor dat deze recensent met gesloten ogen een roadtrip aan het maken is door de woestijn ergens in Arizona. Dat beeld sluit aan bij de mooie albumcover. Met ‘Always Taken Care Of’, dat door een ritmische drumbeat voortgedreven wordt, krijgt het album nog wat meer vaart en de slide gitaar van Clay Houle is karakterastiek. En zo weten de heren het album knap op te bouwen want met het meer weidse ‘Way Up’ sturen de heren ons weer een andere muzikale kant op en bewijst Delaware nog maar eens dat de mogelijkheden van zijn stem haast onuitputtelijk zijn.

Hartverscheurend
Halverwege vinden we ‘Driftwood’, met ruim zes minuten het langste nummer van het album. Het is een wat broeierige song met mooie backing vocals en soepel gitaar- en toetsenwerk en verrassende stukken waar de herinneringen aan de Jaren ’70 ook weer boven komt drijven. ‘Plant The Seed’ heeft een wat vrolijke melodie en hier horen we gitarist Houle zijn kunsten op een mooie bariton-gitaar tonen. ‘The Road’ is ook weer zo’n stemming en sfeervol nummer; mooi rustig tijdens de coupletten en iets meer power in het refrein waarbij de karakteristieke stem van Delaware steeds weer de constant factor is. De band, aangespoord door Delaware en Houle is richtinggevend maar zo nu en dan horen we ook nog echt goede sessiemuzikanten voorbij komen zoals Ben Hackettt en John Neff (Drive By Trickers) op ‘Violet Light’. Maar zoals wel vaker is de afsluiter ‘She’s Looking For The Answer’ het hoogtepunt van Zia; het persoonlijke verhaal van Delaware toen hij iemand met een overdosis niet naar het ziekenhuis bracht maar op eigen verzoek naar huis waar ze later overleed . De tekst is zo mooi en emotioneel en sluit naadloos aan bij de sfeer op het album.

Zia is een prachtig album geworden dat absoluut hoog gaat eindigen in de jaarlijstjes van 2021. De combinatie van Rock, Country en Americana zorgen voor een hele fijne luisterervaring en het stemgeluid van Delaware is authentiek. De rest van de band met Houle op gitaar in de hoofdrol zorgt voor een ijzersterke muzikale omlijsting en ook de teksten zijn punt gaaf. Een sensationeel goed album door bescheidenheid en eenvoud. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Rock