2014-09-23 07:00:00 • 8 min lezen

The Asteroids Galaxy Tour - Bring Us Together

Label: Hot Bus Records / PIAS Eindoordeel: 7,5

De Deense formatie The Asteroids Galaxy Tour bracht afgelopen week hun derde album uit onder de titel Bring us Together. Een goede gelegenheid om met dit Deense talent, dat om zijn retropop bekend staat, hernieuwd en nader kennis te maken.

Deens talent The Asteroids Galaxy Tour wordt eigenlijk gevormd door producer en schrijver Lars Iversen en Mette Lindberg. Eerstgenoemde is dan ook eigenlijk het creatieve brein waarbij Mette met haar stemgeluid het absoluut niet onprettige visitekaartje bepaald. Bij liveoptredens worden ze door een aantal vaste muzikanten begeleid. Bekendheid kregen ze vooral door het feit dat ‘The Golden Age’, afkomstig van het album Fruits uit 2012 en dat werd gebruikt voor een Heineken-reclame. Ook gebruikte Apple een nummer van deze band in hun campagne. Kortom, over een spreekwoordelijke springplank niet te klagen. In Nederland maakten ze in 2012 deel uit van de line-up op Pinkpop en dit jaar was de band op Lowlands te bewonderen. Kortom, met recht een live-act waarbij opgemerkt dient te worden dat Mette een opvallende verschijning is.

The Album Opener en titelsong ‘Bring Us Together’ is een verrassende compositie waarbij Mette en Lars erg creatief zijn omgegaan met diverse stijlen en waarbij je een geringe invloed van klassiek (let op de piano) terug hoort. Tel daarbij op het vervormde stemgeluid van Mette en het toch wel verrassende resultaat is compleet. Hierna gooit men het roer om en tovert deze formatie de ene naar de andere dance-track tevoorschijn waarbij het veelal een combinatie is van pop, disco en eigentijdse dance. ‘Navigator’ heeft als basis een deuntje dat niet meer uit je systeem te denken is en herinneringen oproept aan de oneindig durende maxisingles uit de 80’er jaren van bijvoorbeeld The Chaplin Band met ‘Il Veleiro’. De vooruitgesnelde single ‘My Club’ is ook een meer dan geslaagd nummer. Voorzien van allerlei laagjes en samples beschikt het over voldoende hitpotentie. Temeer daar Mette ook hier de ruimte krijgt om met haar stemgeluid te kunnen en mogen excelleren. Nummers als ‘Get Connected’, ‘Choke It’ en ‘I Am The Mountain’ liggen lekker in het gehoor en zullen het op festivals prima doen. Wat meer hitlijstgevoelig zijn ‘Hurricane’ en ‘Rock The Ride’. Afsluiter ‘X’ is wat meer richting de alternatieve kan en daarmee krijgt dit album een duidelijke kop en een staart.

Eindoordeel Zoals al aangegeven is er een duidelijke kop en staart bij dit album. Daartussen een aantal lekkere popnummers die het geheel tot een aangename cd vormen. Het merendeel is lekker dansbaar dus de plaat zal in het clubcircuit veen airplay krijgen. De nummers zijn vlot, zitten goed in elkaar en Mette beschikt over een wel heel prettige stem. Veel luisterplezier.

The Asteroids Galaxy Tour is te bewonderen op: 7 november in de Melkweg in Amsterdam 11 november te bewonderen in Doornroosje in Nijmegen.