2018-12-23 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
8

The Bevis Frond - We're Your Friends, Man

Hoe geef je vorm en invulling aan een jubileum. De Britse formatie The Bevis Frond brengt hun 25e album We’re Your Friends Man uit met maar liefst 20 nieuw nummers.

Een muzikale duizendpoot
The Bevis Frond bestaat al sinds de laat jaren ’80 en dé centrale man is Nick Salomon. Hij is de stem van de band, speelt bas- en leadgitaar, drumt én beroert de toetsen. Kortom, een alleskunner die vaak al delen ingespeeld heeft voor zijn muzikale vrienden en bandleden nummers verder instrumentaal vormgeven. The Bevis Frond trapt af met de onbevangen gitaarrocksong ‘Enjoy’ maar omdat Salomon zijn stemvolume en energie weet te kanaliseren komt het wat bedeesd over. Dat bedeesde raakt de band overigens regelmatig kwijt, getuige songs als ‘Pheromones; ‘A Hard Way To Learn’, ‘You’re On Your Own’ en ‘Old Wives Tales;

Rock, psychedelisch en blues…
Het iets meer dan acht minuten durende ‘Lead On’ is misschien wel het meest illustratieve nummer van dit album. Een weids uitgesponnen rocknummer waar de gitaren over elkaar rollen en waar frontman Nick Saloman ook op een onnavolgbare wijze soleert. In de jaren ’70 zou het zou absoluut een hoge notering hebben ontvangen binnen de Rock-charts. Toch weet de band ook hele mooie, wat rustigere en intieme tracks op dit album te zetten. Luister maar eens naar ‘Little Orchestra’ dat Salomon mooi “klein” weet te houden en een nummer als ‘Venom Drain’. Ietwat psycheledisch zijn nummers als ‘Theft’ en ‘And Relax….’, ‘When You Cast Me Out’ heeft wat meer blues in zich en ‘Mad Love’ is de verplichte gitaarballad.

We’re Your Friends Man tikt met de 20 tracks bijna anderhalf uur speeltijd aan. Niets is echt vernieuwends maar het geheel is een meer dan puike productie. De herinneringen aan de gitaarrock uit de jaren ’70 zullen vanzelf boven komen drijven maar alle songs zijn van een kwaliteit die plaatsing op dit album rechtvaardigt. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Rock