Zeer smaakvol debuutalbum Sisters van The Bluebirds

Label : Eigen Beheer

2018-10-09 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Pop
8

The Bluebirds - Sisters

Drie vrouwen die onafhankelijk van elkaar met hun eigen muzikale carrière bezig zijn bundelen nu hun krachten. Resultaat is het debuutalbum Sisters van The Bluebirds dat bol staat van catchy popmuziek met een meer dan aangenaam Country en Americana-randje.

Bundelen van krachten
De drie Nederlandse vrouwen Krystl (3FM Talent), Elske deWall (Serious Talent 3FM) en Rachèl Louise hebben alle drie hun eigen carrière maar de gemeenschappelijk voorliefde voor countrymuziek én de Tv-serie Nashville bracht deze drie dames bij elkaar. De single ‘Nothing On Me’ was het eerste wapenfeit en mede door de positieve reacties werd op eigen kracht en zonder label of management een album geproduceerd. Medewerking werd verleend door producers Matthijs van Duijvenbode (o.a. Douwe Bob) en JB Meijers (o.a. The Common Linnets) en de nummers schreven de drie getalenteerde vrouwen zelf of ze schreven mee. Eindresultaat is een sterk album waarbij we slechts één enkele cover tegenkomen die dan ook nog eens prima in dit plaatje past.

Bluebird-café uit de Tv-serie Nashville
Het trio opent met de al eerder uitgebrachte en bekende single ’Nothing On Me’ en speelt hiermee meteen de sterke troeven uit; vloeiende melodielijnen, een catchy refrein en de drie stemmen die erg goed bij elkaar kleuren. Vervolgens zijn daar een aantal vlotlopende nummers met een country-randje zoals ‘Dynamite’, de single ‘Money’ en titelsong ‘Sisters’, een nummer dat eigenlijk weer gebaseerd is op het album Trio van ook een gelegenheidsformatie van drie diva’s; Dolly Parton, Emmylou Harris en Linda Rondstadt. Natuurlijk vormen universele thema’s als liefde en verbroken relaties de basis voor veel van de tracks en met ‘Anything’ is daar het eerste rustmoment; de eerste anderhalve minuut is daar alleen de harmonieuze driestemmigheid en bevestigen de drie zangeressen dat hun stemmen erg mooi bij elkaar kleuren. Aardig om te weten; de naam The Bluebirds is geïnspireerd op het muziekcafé dat in de favoriete Tv-serie Nashville van de drie zangeressen een prominente rol vervult.

Die ene cover
Zoals aangegeven bestaat het album over het algemeen uit lekker vlotlopende “feelgood” Countrypop zoals ‘High’ en een nummer als ‘Ex Lovers Blues’ zorgt door het tempo dan weer voor een prima contrast. ‘Till I Find Someone’ is dan weer zo’n typische countryballad die terug pakt naar de eenzaamheid na weer een verbroken relatie; iets wat alle drie de dames uit eigen werk hebben meegemaakt en kunnen vertellen. Maar toch geven de Birds in een interview aan dat ze geen klassieke “lovesongs’ willen schrijven waarbij ze zichzelf verdrinken in melancholie. Nee, ze hebben meer een houding van “fuck it, we maken er wat moois van”! De afsluiter en ballad ‘The Pain Of Loving You’ is dan die ene cover die afkomstig is van dat gelegenheidstrio dat we al eerder noemden en hier op een smaakvolle manier wordt neergezet.

The Bluebirds bewijzen met Sisters dat ze naast hun solocarrière ook echt als trio verder kunnen én daarmee ook succesvol kunnen zijn. De dames maakten met het intieme concert op Concert At Sea ook al indruk en met dit album leveren ze een prima album af dat vol staat met popmuziek en een zeer professionele productie is geworden. Op dit moment zijn ze bezig met een uitgebreide theatertour waar naast eigen werk ook covers van namen als Dixie Chicks, Alison Krauss en Shania Twain te horen zijn. In het bijgevoegde boekje zijn de teksten terug te vinden en wat aanvullend fotomateriaal. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Pop