2016-05-01 07:00:00 • 7 min lezen

The Boxer Rebellion – Ocean By Ocean

The Boxer Rebellion – Ocean By Ocean Label: Amplify records/ Kobalt

Eindoordeel: 8 Het is direct helder waardoor deze nieuwe band is geïnspireerd. De jaren 80 klanken klinken heerlijk in een nieuw jasje. De band uit London kent inmiddels 5 albums, wordt veelvuldig gebruikt ter ondersteuning in tv series en films, games en commercials. Het nummer “Diamonds” van het album “Promises” werd in Nederland een hitje. Inmiddels is gitarist Todd Howe vertrokken en heeft Andrew Smit zijn plek ingenomen. Naast een lekker begin met "Weapon" kent“Big Ideas” de sfeer van "Streets have No Name" van U2 in een vernieuwd jasje . Naast een gitaarlickje is de drums zijn hier ook stuwend maar wordt door de zang luchtig gemaakt. Het dweepende “Pull Yourself Together” en “Fireworks” doen door de hoge stem denken aan Suede. De tour met Editors heeft de band meer in een zweverige sound gebracht, terwijl het ook herkenbaar blijft. Hiermee weet de band een eigen geluid te maken dat lekker in het gehoor ligt. De spanning in “Keep Me Close” is heerlijk om in weg te dromen. Het nummer ”Redemption” bouwt zich door de drums, op naar een climax dat ergens blijft hangen. Het is een stap naar de nieuwe sound en men laat hiermee het verleden als rockband achter zich en doet denken aan de loopbaan van U2. The Boxer Rebellion is dan ook een aanrader om live te gaan zien. Dat kan op

9 mei Tolhuistuin te Amsterdam 10 mei Effenaar te Eindhoven 3 juni Vestrock festival te Hulst 15 juli Welcome to the Village te Leeuwarden 27 september Paradiso te Amsterdam 28 september Paard van Troje te Den Haag 29 september Doornroosje te Nijmegen 30 september Oosterpoort te Groningen