The Boxmasters - Light Rays

Label : Keentone Records by Thirty Tigers

2020-11-02 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock 'n Roll
8

The Boxmasters - Light Rays

The Boxmasters is natuurlijk het project van Billy Bob 'Bud' Thornton en J.D. Andrew. Sinds 2008 brengen ze met regelmaat albums uit waarbij er duidelijke invloeden uit het tijdperk van de Rock ’n Roll uit de jaren ’60 te herkennen zijn, maar ook Britse invloeden als The Beatles en The Kinks. Hun nieuwste album dat vorige week uitkwam heet Light Rays.

Jaren ‘60
Thornton is eigenlijk een drummer maar tijdens optredens, als de band sowieso al vaak een andere samenstelling kent, is hij diegene die de rol van frontman op zich neemt en Eric Rhoades achter de drumkit plaats neemt. In de VS en Canada heeft de band al een aardig fanbase opgebouwd en eigenlijk nam Thornton alleen een korte break tussen 2010 en 2015 vanwege zijn bezigheden als acteur maar daarna pakte de band uit Californië de draad weer moeiteloos op met dit inmiddels tiende album als eindresultaat. Light Rays opent met het vrolijk klinkende ‘Breathe Easy’, een catchy Rock ’n Roll-melodie, dat hij voor zijn dochter schreef, met uiteraard een pakkende gitaarriff maar bovenal is ook dat karakteristieke orgel aanwezig. Datzelfde orgeltje horen we ook bij het uptempo ‘Satellite Guy’ waarbij je al luisterend terug keert naar de jaren ’60 en met de ogen gesloten waar je jezelf weer in een danshal waant vol kleurrijke petticoats en vetkuiven.

“Westcoast-vibe”
Ook de titelsong, met een tekstuele verwijzing naar The Beatles, heeft een warme Westcoast-vibe met een wat vet aangezette gitaar zodat het wat meer “body” krijgt. Toch staan er ook wel mooie, rustigere nummers op dit nieuwe album. ‘Learn To Be’ klinkt wat donkerder en drijft ook weer op een langzame melodie uit je speakers en ook ‘Come What May’ luistert lekker weg. Opvallend hier is de meerstemmigheid, iets dat natuurlijk ook weer karakteristiek voor die periode is en wat we ook bij ‘The Air Around You’ terug horen. Binnen deze wat midtempo songs is ‘Dowwney Girl’ wel het meest aansprekend.;  een aangename en soepele melodie met ook weer ruimte voor die meerstemmigheid maar ook voor een wat dominanter aanwezige elektrische gitaar. Bij ‘Thirteen Days’ schuiven we als vanzelf een decennium op naar de Softrock van de jaren ’70 en met ‘Pipe Dream’ krijgen we zelfs een wat psychedelisch nummer. Afsluiten doet de band met ‘You Gotta Try’, ook weer een wat rustiger nummer waarbij de The Boxmasters nog één keer alle elementen samenbrengen.

Light Rays is een logische opvolger van Speck. De sound op dit nieuwe album is niet vernieuwend maar het luistert wel erg lekker weg. Het is een eigentijds soort van “feel-good” album geworden waarbij de nummers bol staan van invloeden uit de jaren ’60. Er stond een tournee gepland maar die is vanwege Covid verplaatst naar 2021. Voorlopig krijgen we in ieder geval van dit album een glimlach op ons gezicht. Veel luisterplezier.

Pop / Rock 'n Roll