Adembenemend mooi tweede album voor The Breath

Label : Real World Records

2018-09-21 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
9

The Breath - Let The Cards Fall

Het Britse duo Ríoghnach Connolly en Stuart McCallum vormen het hart van The Breath, een Brits duo dat inmiddels is uitgebreid tot een volwaardige band. Deze week was daar hun tweede album Let The Cards Fall en de vraag is natuurlijk of de ietwat hoge verwachtingen waargemaakt worden na het meer dan goed ontvangen debuutalbum Carry Your Kin uit 2016.

Sfeerbepalende folkmuziek
Rioghnach en Stuart vormen toch een wat “odd couple”. Zij die haar sporen vooral binnen de Folkmuziek als liedjesschrijfster en zangeres heeft verdiend terwijl Stuart die ietwat wereldvreemde virtuoze gitarist is. Zoals aangegeven is voor dit album de band uitgebreid met pianist John Ellis, bassist Sam Vickery en drummer Luke Flowers waardoor de balans nog beter in evenwicht is. Opener ‘Ditty’ laat zich misschien omschrijven als een nog geen minuut durende Keltische hymne waarin we kennis maken met die bijzondere stem van Rioghnach. Vervolgens is daar met ‘All That You Have Been’ de eerste echt hernieuwde kennismaking met The Breath. Prachtig opgebouwd waarbij het gitaarspel van McCallum en het stemgeluid sfeerbepalend zijn.

Ode aan de Ierse legende Queen Mascha
Zoals zo vaak gaan liedjes over universele thema’s maar titelsong ‘Let The Cards Fall’ is geïnspireerd op de Ierse legende Queen Mascha. (“rode on to the battlefield nine months pregnant, alughtered all around her and then gave birth right here”). Dat heldhaftige verhaal wordt prachtig sfeervol weergegeven. Vervolgens komen we bij het centrale en wellicht meest aansprekende deel van het album. Een nummer als ‘Let It Calm You Down’ is ingetogen maar toch intens en van ongekende schoonheid dat het je als luisteraar emotioneel weet te raken. Iets meer Jazzy en wat zwaarder is ‘Trip The Switch’ waarbij Rioghnach de band aan de hand neemt en een ietwat broeierige sfeer weet te creëren. Met het prachtige ‘Untie Me Now’ wordt het ijzersterke centrale deel afgesloten. Het laatste deel bestaat vooral uit semi-akoestische songs behalve de afsluiter ‘What You Owe’. Dit nummer is wat meer uptempo en kenmerkt zich door de combinatie van een strakke baslijn én de Ierse Fok-invloeden. Door die typerende sfeer en het feit dat de band hier wat buiten de lijntjes kleurt wordt het één van de beste tracks van dit adembenemende album.

Let The Cards Fall is als een groeibriljant; bij elke luisterbeurt wordt het beter. De stem van Riognach werkt betoverend en de perfecte harmonie met de rest van de band zorgt er voor dat dit een geweldig album is geworden. Soms ingetogen, dan weer krachtig met een scala van emoties waarbij het eindresultaat een prachtplaat met briljante songs oplevert. Veel beter worden ze niet. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter