2014-09-21 07:00:00 • 11 min lezen

The Budos Band - Burnt Offering

The Budos Band – Burnt Offering

Label: V2/Daptone Records

Eindoordeel: 9/10

Combinatie

Stel je voor dat de Amerikaanse band Chicago in de jaren ’70 had getekend op het Stax Label en dat Black Sabbath’s Tony Iommi de lead-gitarist was geweest. En stel je voor dat deze combinatie de opdracht had gekregen om de instrumentale soundtrack te maken voor een Blaxploitation Quintin Tarantino film met Isaac Hayes als producer. Heb je het beeld een beetje? Nu, dan weet je exact wat je te wachten staat als je ‘Burnt Offering’ van het Amerikaanse 10-tal The Budos Band te horen krijgt.

Smeltkroes

De band zelf omschrijft haar sound als “afro soul” maar dat doet het geheel echt te kort. Dit is het geluid van blazers uit Memphis, met een soort van ritme sectie waarvan je je kunt voorstellen dat ‘ie in de hiphop veelvuldig gesampled zal worden. Doordrenkt met de psychedelia, rock en soul uit de jaren ‘60/’70 en met een hoes die doet denken aan die van een vergeten metalband uit de tijd dat Black Sabbath groot werd. Zo luistert de plaat ook. Hij werd live opgenomen in de studio, is hoorbaar gemaakt voor vinyl en swingt als de neten. Met een soort van doemig randje eromheen.

Cool

En uiteraard is dit een hele coole plaat. Het soort waardoor je je meteen als Shaft wil kleden en met wijde pijpen en een dikke afro over straat wilt lopen op je plateau zolen. Uiteraard met je shirt half open geknoopt zodat je borsthaar welig onder je gouden kettingen door naar buiten kan tieren. De bass is funky, er zitten conga’s in, Hammond orgel en de blazers domineren het totale geluid. Het heeft voor mij geen eens zin om er één specifiek nummer uit te tillen omdat ze allemaal niet voor elkaar onder doen. Als deze plaat in de jaren ’70 was gemaakt, was ‘ie nu legendarisch.

Opsommen

En met bovenstaande som ik domweg het geheel van ‘Burnt Offering’ al heel aardig op. Muziek om een dikke grijns van bij te krijgen en om net iets rechterop bij te lopen dan je normaliter zou doen. Heavy metal afro funk ‘n’ soul zonder riffs maar met een stel cojones om ‘U’ tegen te zeggen. Ergo: aanrader!

Eindoordeel 9/10