2016-11-22 07:00:00 • 3 min lezen

The CHI Factory live soundtrack bij ‘La antena’

Op 11 november vond in het nieuwe filmtheater KINO de eerste editie plaats van ‘La Notte, nacht van de andere film’. Elf samenwerkende Nederlandse filmfestivals toonden daar hun beste cinema. Van 17:00 tot 05:00 werden 17 zeer uiteenlopende films vertoond. KINO is het nieuwe filmtheater in het centrum van Rotterdam. Met de komst van dit arthouse, is het pand in de Gouvernestraat 129-133 weer onderdeel van de rijke Rotterdamse filmgeschiedenis. Bijzonder was de voorstelling ‘La antena’ (De antenne), een stomme film, gedraaid in zwart-wit. Bij deze film werd door het Rotterdamse ambient collectief The CHI Factory een live geïmproviseerde soundtrack gespeeld.. Het openingsshot van ‘La antena’ toont handen die vrij bewegen tegen een zwarte achtergrond, met de choreografie van een virtuose pianist. Er klinkt geagiteerde pianomuziek, waar een dringende urgentie uit spreekt. Het beeld wordt verder ingevuld met een vintage typemachine, waarop de handen synchroon met de pianomuziek beginnen te typen. Met deze hypnotiserende metafoor leidt regisseur Esteban Sapir de kijker binnen in een surrealistische werkelijkheid. Beeldtaal als wegbereiding voor een filosofische vertelling.. Een fictieve stad wordt bevolkt door mensen zonder stemgeluid. De meedogenloze zakenman Mr. TV,  verhandelt talloze producten en is eigenaar van de enige televisiezender. Het is zijn plan om een monopolie te creëren en alle stedelingen te domineren. Op televisie zendt hij hypnotiserende beelden uit die de verkoop van zijn producten zal stimuleren. Om zijn plan waar te kunnen maken moet hij De Stem kunnen beheersen. De Stem is de enige persoon die haar stem heeft weten te behouden. ‘La antena’ is een retro-futuristische thriller, die in 2007 werd gemaakt door de Argentijnse regisseur Esteban Sapir. De fraai vormgegeven film, die balanceert tussen film noir en Duits expressionisme, is zowel een sprookje als een politiek metafoor tegen massamedia.. ‘La antena’ is in de eerste plaats een visueel kunstwerk waarmee Esteban Sapir een pleidooi houdt voor de schoonheid van cinematografische ideeën. Daarnaast heeft de film een indringende boodschap die op een terloopse manier wordt verteld. Zwart-wit beelden creëren een surrealistische atmosfeer, waarin dromerige shots vloeiend in elkaar overlopen. De film is rijk aan associaties met het tijdperk van de stomme film. In dat tijdperk echter, werd er zonder geluid veel lawaai gesuggereerd. In ‘La antena’ is de bevolking haar stem ontnomen en de reden verstomd. Sapir maakte een sfeervolle speelfilm, rijk aan stills en vervreemdende shots, die op subtiele, soms zelfs naïeve wijze, de manipulatieve kracht van media en het ontstaan van totalitarisme aan de kaak stelt.. CHI Factory is opgericht in de jaren 80 door Jacobus Derwort en Hanyo van Oosterom. Hun geluid ontstond via veldopnamen en een mysterieuze meditatie in een grot op het Griekse eiland Patmos. Hun eerste ambient cassette  'The Original Recordings' werd opgenomen in 1983. In februari 2016 heeft het Britste label Astral Industries 'The Original Recordings' opnieuw uitgebracht. Lovende recensies en reacties hebben ertoe geleid dat CHI terug is onder de nieuwe naam CHI Factory. Na 33 jaar keren ze terug naar de plek waar ze ooit hun allereerste optreden gaven, het toenmalige LantarenVenster. CHI Factory maakte samples en loops van de originele soundtrack van ‘La antena’ die live worden aangevuld met atmosferische klanken en transcendente melodieën. Zo ontstaat een ijl symfonisch patroon dat de stilte soms nauwelijks doorbreekt. Intrigerende muziek op de grens van waken en slapen..Tekst: Roland Huguenin