2016-04-25 07:00:00 • 11 min lezen

The Coathangers - Nosebleed Weekend

Label : Suicide Squeeze Records Eindoordeel : 7

Deze vrouwelijke “driemansformatie”  (leuke woordspeling?) brengt ons een mengeling van garagerock en punk en dat in een eigentijds jasje. Verwacht geen hoogstaande composities, diepgravende songteksten; niets van dat alles vind je op Nosebleed Weekend. De band kent haar thuisbasis in Atlanta, Georgia en is in 2006 eigenlijk als grap opgericht. Inmiddels is het toch wel wat serieuzer geworden want Nosebleed Weekend is inmiddels het vijfde album van dit trio dat bestaat uit Meredith Franco (basgitaar/zang) Julia Kugel (gitaar, zang) en Stephanie Luke (drums/zang). Dat het hier inmiddels echt wel om serious business gaat blijkt wel uit het feit dat het album in de beroemde Valentine Recording Studios in Los Angeles waar onder andere The Beach Boys platen opnamen.

Piepende badeentjes als muziekinstrument……. Nosebleed Weekend is een bonte verzameling van lekkere uptempo tracks met inderdaad die knipoog naar vervlogen punktijden en de nog altijd aanwezig invloeden van de punkrock. De dertien nummers worden er in een kleine 40 minuten doorheen gejaagd want rustmomenten kent dit album niet. Verder is het opvallend dat sommige nummers echt popachtig klinken, anderen weer punkrock-achtig waardoor ze toch wel een andere insteek namen dan op de eerdere albums. Opener ‘Perfume’ is zo’n lekker catchy nummer met zelfs een tweede stem! Enkele nummers verder kom je ineens ‘Squeeki Tiki’ tegen en dan begrijp je weer dat de band zichzelf in het begin een grap vond; een punkrock nummer waar met een piepend badeendje muzikale bruggetjes worden gevormd …….. je vraagt jezelf op zo’n moment af of je als band nog serieus genomen wilt worden.

Ongekende energie maar ook uit de comfortzone Is het eerste deel van het album een geheel van uitersten, het tweede deel, startend met de titelsong, is wat meer consistent. Strakke drums, niet al te gecompliceerde gitaarloopjes met zo nu en dan wat uitgekiendere riffs. ‘Nosebleed Weekend’ is catchy, popachtig en doet hier en daar wat aan de sound van Blondie denken. ‘Watch Your Back’ en ‘Burn Me’ stralen een ongekende energie uit door de opzwepende drums en snelle gitaarloopjes en ‘Had Enough’ is een nummer waarbij de band zijn grenzen verkent en zelfs een tweede stem inzet. Bewust of niet, waarschijnlijk is de afsluiter ‘Copycat’ wel de meest interessante track omdat de band geheel uit haar comfortzone komt.

Eindoordeel Nosebleed Weekend is een album dat je een paar luisterbeurten moet gunnen. Nogmaals, geen diepgravende, emotioneel geladen nummers maar lekkere recht-toe-recht-aan punkachtige rock. Inmiddels is wel duidelijk  geworden dat The Coathangers, overigens ook zo’n vreemde naam, geen grap meer is maar een blijvertje. Live lijkt me deze act in ieder geval een feestje. Veel luisterplezier.

The Coathangers Live: 11 mei, Melkweg ; Amsterdam 17 mei, Rotown ; Rotterdam