2014-05-20 07:00:00 • 8 min lezen

The Common Linnets - The Common Linnets

The Common Linnets – The Common Linnets Label: Universal Eindoordeel: 9

Wat is dat toch met het songfestival en vogels. Ze zingen het hoogste lied voor een miljoenen publiek. De een heeft een vogelnaam, de ander is uitgedost als vreemde vogels met flikkerende lampjes in hun jassen , de derde zingt over vogels en de laatste heeft een vertaling genomen van een vogeltje dat voorheen bijna niemand kende… een Kneu.

We weten allemaal hoe de race gelopen is. Bij de eerste presentatie van “Calm After The Storm” kreeg het Nederlands publiek een vraagteken boven hun hoofd. Uiteindelijk is het allemaal erg geslaagd en het nummer is succesvol opgepakt in Europa en UK.

Het Twentse Country duo Waylon en Ilse de Lange hebben hun eigen carrière even aan de kant gezet. Waylon zijn nieuw album stond al op het punt om uitgebracht te worden, maar deze release is nu verplaats naar september. Het is juist de combinatie van deze twee dat dit een mooi album maakt. De basis mag dan country zijn, maar dan wel in een pop vorm. De afwisseling van de vrouwenstem met de mannen stem geeft de meerwaarde aan deze Ilse plaat. Natuurlijk zijn er pop liedjes als “Arms of Salvation”. Ook zijn er fragile country songs die doen denken aan Dolly Parton ( “Before Complete Surrender”) en Johnny Cash (“Where Do I Go With Me”). De folkcountry van “When Love Was King” doet het erg goed door de synchronische samenzang. Still after You” kent dezelfde samenzang waar Ilse haar country snik mooi in dit nummer verwerkt. Wellicht dat de hulp van Daniel Loheus meer dan waardevol is geweest. Als producer heeft hij het maximale er uit te weten halen. Samen met liedjes schrijver JB Meijers (de Dijk) komen The Common Linnets tot een prachtig album. Het zou dan ook meer dan zonde zijn dat dit bij een album blijft.

Inmiddels is de single overal een hit en wordt het in Amerika ook gedraaid. Het speciale optreden op 21 juni in de Grolsche Veste is een unicum. Samen met De Dijk, Tim Knol en Daniel Loheus staan The Common Linnets op hun Tuckerville festival.