2016-03-16 07:00:00 • 6 min lezen

The Coral - Distance In Between

The Coral - Distance In Between

Label: Ignition

Eindoordeel: 8,5/10

De tweede golf

Het psychedelische genre maakt een heuse comeback de afgelopen Jaren. Ook de Britse band The Coral pikt haar graantje mee uit die stal op haar laatste werk ‘Distance In Between’ dat veel meer klinkt als een plaat uit de late jaren ’60 dan als een plaat die een aantal maanden geleden is afgerond. The Coral, ooit begonnen als een vrij hip en succesvol bandje aan het begin van deze eeuw, daalde plaat na plaat wat meer af de obscuriteit in en werd, vreemd genoeg, eigenlijk alleen maar steeds beter. Ook op ‘Distance In Between’ (noem het een comeback album, want de band was een goede zes jaar uit roulatie) blinken de mannen uit in een twaalftal nummers die van voor naar achteren kloppen en waar een hoofdrol is weggelegd voor hemelse CSNY-achtige vocalen die zich ferm staande houden boven een zweverige achtergrond. Ja, het is regelmatig een kwestie van “spot the influences”, maar nooit op een vervelende manier.

Eb en vloed

Zo is het titelnummer een schitterende ballad die volkomen onpretentieus maar wel recht en sfeervol uit het hart komt en waar de bombast stevig buiten de deur gehouden wordt. ‘Chasing The Tail Of A Dream’ is daarentegen een opzwepend werk waar de band tegen een geluid van dreigende en beukende drums de luisteraar opzweept. Een echte driving song. ‘Miss Fortune’ klinkt als iets wat The Byrds hadden kunnen opnemen begin ’70 als ego’s en drugsgebruik geen roet in het eten hadden gegooid, inclusief ruimte voor het heerlijke backwards gitaarwerk van Paul Malloy die de nog steeds op sabbatical zijnde Lee Southall vervangt. ‘It’s You’ klinkt daarentegen meer als een zoete joint uit de oude soul-stal van het Stax label en hier valt op hoezeer de stem van zanger James Skelly klinkt als een kruising tussen Jim Morrissson en (vooral) Brendan Perry. ‘She Runs The River’ daarentegen is puur CSNY en had ongetwijfeld heden ten dage een legendarische status gehad als het op het ‘Déjà Vu’ album had gestaan. En zou dat nu eigenlijk, in de herkansing, ook moeten hebben.

Jong en stoned

Zo voelt het luisteren naar dit album als een echt, rijk muzikaal avontuur waarin je als luisteraar vakkundig en sfeervol door de band wordt meegenomen op een reis. Ook in die zin is het een album dat niet van deze tijd is, want het vraagt je de rust te nemen. En als je die rust neemt, word je absoluut niet teleurgesteld. Zelfs na een aantal draaibeurten verveelt het album geen seconde en legt het hooguit nog meer diepte en substantie bloot. Een echte groeiplaat dus. Knap dat de band met zoiets terugkomt na haar toch al niet misselijke voorganger. Een typisch geval van een sabbatical nemen en er sterker van terugkomen. Met mellotron. Liefhebber van het psychedelische genre kunnen deze CD dan ook blind aanschaffen, net als fans van een tijd dat rock nog jong en stoned was. The Coral levert met ‘In Between’ een volwassen en sterk werk af en het is te hopen dat men met dit album het commerciële tij wat weet te keren. In artistieke zin is daar namelijk alle grond voor.

Eindoordeel: 8,5/10